14 lipca br. rozstrzygnięty został międzynarodowy konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej zabudowy Zachodniej Pierzei wraz z koncepcją zagospodarowania płyty Starego Rynku w Bydgoszczy. Zwycięski projekt przygotowała pracownia GM Architekci z Bydgoszczy. Chęć udziału w konkursie wyraziły 142 pracownie, ostatecznie nadesłano jednak 52 prace konkursowe. Przewodniczącym kapituły konkursowej był prof. Konrad Kucza-Kuczyński.
I nagrodę, 200 tys. zł oraz możliwość przygotowania dokumentacji technicznej GM Architekci Sp. z o.o. z Bydgoszczy w składzie: Maciej Gajownik, Joanna Janusz-Stępak, Agata Łuczaj, Szymon Muszyński, Przemek Gawęda, Zbigniew Rąbalski, Marcin Sajdak, Darek Witucki i Paweł Zarecki.
II nagroda - JEMS Architekci z Warszawy
III nagroda - Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB Sp. z o.o. z Warszawy
Dwa równorzędne wyróżnienia - HS99 Herman i Śmierzewski z Koszalina oraz Architekton – Ostrowscy Architekci z Katowic
Wyróżnienie dodatkowe za koncepcję ruchomej płaszczyzny wody - Arch-Deco Sp. z o.o. z Gdyni
Poniżej przedstawimy fragment opisu pracy sporządzonego przez pracownię GM Architekci:
Rynek każdego miasta to miejsce szczególne, które w dziejach historii pełni różne funkcje. Centralny plac przywołuje różne wspomnienia i zdarzenia, które niejednokrotnie miały znaczący wpływ na późniejsze dzieje całego miasta. Wyjątkowy kontekst tego miejsca skłania do refleksji, w jaki sposób traktować taką przestrzeń. Jak połączyć współczesne funkcje miastotwórcze i centrotwórcze z historyczną strukturą urbanistyczną.
Rynek Staromiejski w Bydgoszczy to dziś historyczna tkanka miejska wpisana w urbanistyczne ramy nowoczesnego miasta. Pragnieniem każdego architekta jest wykreowanie poprzez przyjęte rozwiązania architektonicznego w zastanym kontekście miejsca (…) przyjaznego dla użytkowników, w którym mieszkańcy czuć będą się jak u siebie. Zamysłem zespołu projektowego było stworzenie koncepcji zagospodarowania płyty rynku wraz z ukształtowaniem jego zachodniej pierzei, łącząc w spójną całość kontekst historyczny oraz współczesne funkcje centrotwórcze tego miejsca.
Amfiteatralne ukształtowanie zagłębienia w płycie rynku, zlokalizowane bezpośrednio przed centralną częścią zachodniej pierzei. Obniżona agora łączy dwie podziemne części całej koncepcji, w których zlokalizowano: w podziemiach kościoła jezuickiego - muzeum martyrologii bydgoszczan upamiętniające wydarzenia z września 1939 oraz w podziemiach XVI wiecznego ratusza - stałą ekspozycję prezentującą historię Bydgoszczy. Chcąc w szczególny sposób uczcić pamięć ofiar zamordowanych podczas Krwawej Niedzieli w Bydgoszczy, zaprojektowano specjalne podłużne lampy rozmieszczone w płycie rynku, które będą symbolizować ciała poległych.
Wysokość i generalny podział zabudowy nawiązuje do podziałów ustanowionych przez historyczne kamienice oraz usytuowany w centralnej części gmach kościoła jezuickiego. Wielofunkcyjna sala rady miasta na 350 osób została zlokalizowana w centralnej części proponowanej koncepcji. Pozwala ona na organizowanie otwartych sesji rady miasta.
Prawie całkowicie przeszklona pokazuje transparentność działań polityków i ich otwartość na problemy mieszkańców. Zaprojektowane pomosty widoczne na wyższych kondygnacjach tuż przy szklanej elewacji daje możliwość obsługi technicznej różnych nietypowych wydarzeń, oraz spojrzenie z góry na całą płytę rynku i salę. W projekcie uwzględniono możliwość udostępniania tych pomostów zwiedzającym budynek.