HUSQVARNA® odsłania raport na temat ewolucji ogrodnictwa w XXI w. Został on stworzony wspólnie z wiodącą agencją prognozowania trendów - The Future Laboratory. Raport uwzględnia aktualne trendy w ogrodnictwie, ocenia wpływ nowoczesnych technologii na jego rozwój w przyszłych latach oraz pokazuje jak zmieniają się ludzkie nawyki związane z pielęgnacją ogrodu. Raport zawiera również wizje i komentarze światowej sławy ekspertów w dziedzinach projektowania ogrodów, architektury i zagospodarowania przestrzeni.
HUSQVARNA® - globalny lider w produkcji urządzeń do użytku zewnętrznego prezentuje odkrycia w dziedzinie ogrodnictwa. Raport wydany w tym roku ukazuje cztery rodzaje współczesnych zachowań w ogrodnictwie – „Cyfrowi Badacze”, „Ogrodnicy – piękny Ogród” „Ogrodnicy: powrót do korzeni” i „Sanktuarium w miejskim ogrodzie”, które pomogą zarysować prognozowane trendy w ogrodnictwie. Trendy te wyznaczone są przy uwzględnieniu społecznych, kulturalnych, ekonomicznych i ekologicznych czynników.
Cyfrowi badacze
Ogromna wiedza i łatwy dostęp do informacji za pomocą kliknięcia myszki pozwala ogrodnikom (i wszystkim zainteresowanym osobom) na dzielenie się wiedzą i umiejętnościami poprzez wirtualne społeczności czy blogi. Internet pozwala poznać nowe techniki i technologie wykorzystywane w ogrodnictwie, znaleźć najlepszy produkt, poznać opinie innych użytkowników. Osoby takie wybierają najczęściej nowoczesne produkty takie jak nowa, rewolucyjna Dmuchawa z technologią niskiego poziomu hałasu czy nowa kosiarka z wyjątkowym systemem tnącym 3-in-1, który umożliwia zbieranie skoszonej trawy, wyrzut boczny lub rozdrabnianie.
Ogrodnicy- Piękny Ogród
Właściciele domów są coraz bardziej świadomi, iż ogród stanowi odzwierciedlenie ich osobowości. W rezultacie ludzie chcą zacierać barierę między wnętrzem domu a przydomową przestrzenią. Poprzez wykorzystanie oświetlenia, nowoczesnych wynalazków i wielofunkcyjnych mebli, tradycyjny ogród powoli staje się przestrzenią naszej pracy
i rozrywki. „Ogrodnik- Piękny Ogród” jest osobą coraz bardziej skupioną na estetyce – wybierającą produkty, które nie tylko zapewniają znakomite rezultaty pracy, ale także imponują znajomym i sąsiadom - jak Ridery HUSQVARNA® – perfekcyjnie koszące trawnik.
Sanktuarium w miejskim ogrodzie
W przypadku gdy przestrzeń na ogród jest ograniczona, zwłaszcza w dużych miastach, zaczął się wykształcać nowy trend- traktowanie ogrodu jako ucieczki. Maksymalne wykorzystywanie dostępnej przestrzeni takiej jak: dachy budynków i tylne patio, użycie innowacyjnych technik zagospodarowania terenu jak i nowoczesnej technologii, sprawia, że tworzone są „przydomowe” sanktuaria - miejsca ucieczki od pracy. Tworzenie takich miejsc ma na celu rozładowanie stresu i relaks. Ludzie zbyt zajęci i zmęczeni hałasem mają do dyspozycji automatyczną kosiarkę HUSQVARNA AUTOMOWER®, która pracuje wyjątkowo cicho i dyskretnie.
Ogrodnik- powrót do korzeni
Raport ukazuje także zachowania ogrodników, którzy starają się złagodzić efekty kryzysu ekonomicznego poprzez zwiększenie funkcjonalności swoich ogrodów. To powiększające się zjawisko ukazuje, że ogrody są wykorzystywane do wyżywienia rodziny, gromadzenia energii i wody oraz zabezpieczenia lokalnego ekosystemu. „Ogrodnicy- powrót do korzeni” szukają produktów, które zwiększą efektywność i funkcjonalność ich ogrodów bez nadmiernego wpływania na środowisko – np. wysokiej klasy kosiarki ręcznej HUSQVARNA 64, która łączy doskonałą jakość koszenia z łatwością obsługi.
Ogrodnictwo w przyszłości
Raport ukazał nowe spojrzenie na ogrodnictwo, które pozwoliło ukształtować 3 wizje jego przyszłości, skupiając się na wykorzystaniu przestrzeni pozadomowej i wpływie nowoczesnych technologii.
Miasta przyszłości w coraz większym stopniu będą opierały się na „zazielenianiu” obiektów takich jak: drapacze chmur, dachy i mury, by dzięki temu dostarczyć środowiskowych i ekologicznych korzyści. Takie mikro-ogródki wyglądem będą przypominać małe oazy w gęstej zabudowie miasta i będą wykorzystywane jako rozszerzenie domowej przestrzeni, służącej do relaksu i kontaktów towarzyskich z innymi mieszkańcami.
Postęp technologiczny doprowadzi do ograniczenia roli człowieka w ogrodzie. Będzie on mógł odpoczywać i podziwiać otaczającą go przestrzeń - pielęgnowaną przez automatycznych ogrodników. Inteligentne i dyskretne urządzenia takie jak automatyczne kosiarki, system nawadniający oraz czujniki wilgoci będą nawozić, przycinać, nawadniać, hodować, magazynować i monitorować cały ogród.
Określenie „zielony dom” nabierze nowego znaczenia. Będzie ono oznaczało zupełnie nowe spojrzenie na „relacje” między domem a ogrodem, uprawianie roślin na dachach, stworzenie domowych ekosystemów i systemów odzyskiwania wody. Pozwoli to na efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni wcześniej pomijanych oraz używanie rzadkich gatunków roślin.
***
HUSQVARNA® - producent wysokiej klasy urządzeń mechanicznych, przeznaczonych do pielęgnacji terenów zieleni przez cały rok: lasów, parków, ogrodów, obiektów sportowych i innych. Kilkuwiekowe doświadczenie w mechanice precyzyjnej oraz produkcji sprzętu, w połączeniu z innowacyjnymi konstrukcjami zawsze stawiały firmę w czołówce światowych producentów. Produkty są cenione przez użytkowników ze względu na ich: jakość, łatwość obsługi, bezpieczeństwo użytkowania oraz bezawaryjność. Firma powstała w XVII wieku w Szwecji i jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw na świecie. Husqvarna® obecna jest w ponad 100 krajach na całym świecie poprzez sieć swoich oddziałów i ponad 18 tysięcy punktów dilerskich. Husqvarna® Poland zarządza sprzedażą i serwisem sprzętu na terenie Polski poprzez sieć około 400 dilerów na terenie całego kraju. Dodatkowe informacje o firmie dostępne są na stronie: www.husqvarna.pl
Trendy w ogrodnictwie – raport
Wstęp
Ogród jest lustrem naszego domowego życia, przestrzenią która odbija i uwidacznia nasze preferencje oraz pragnienia. Ogród jest powierzchnią między domowym zaciszem a światem zewnętrznym. Ta przestrzeń ulega coraz większym zmianom dzięki wprowadzeniu nowych technologii i innowacji, które umożliwiają stworzenie w ogrodzie czegoś wyjątkowego, przyjaznego oraz praktycznego.
Na terenach miejskich, podmiejskich czy wiejskich, nowoczesne ogrody będą ewaluować w wielu kierunkach, tworzyć obszary naszej codziennej aktywności, jak również przestrzeni naszej samorealizacji i autoekspresji.
Aby zrozumieć relację pomiędzy ogrodnikiem a jego ogrodem, firma HUSQVARNA®, przy współpracy z The Future Laboratory, przeprowadziła badanie na terenie Skandynawii, Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji i USA na reprezentatywnej grupie 1000 mężczyzn i kobiet (w obrębie jednego kraju) posiadających ogrody. Sondaże, pogłębione wywiady i badania panelowe pozwoliły na zidentyfikowanie poglądów na temat współczesnego ogrodnictwa oraz dały odpowiedź na pytanie - jakie społeczne, kulturowe, ekonomiczne i technologiczne siły motywują ludzi do zajmowania się ogrodnictwem. Jak to się stało, że prowadzenie ogrodu stało się ważną czynnością stanowiącą unikalne „przedłużenie” domowego zacisza.
Centralnym punktem analizy są nowinki techniczne, informacje o tym jak są adaptowane, używane i wykorzystywane w codziennym prowadzeniu ogrodu. Końcowa część raportu ukazuje pragnienia ludzi o zautomatyzowanym, „mądrym” ogrodzie, którego utrzymanie oparte jest na nowoczesnych wynalazkach, innowacyjnym myśleniu, produktach- takich jak firmy HUSQVARNA®.
Eksperci
Towe Rossman, Szwecja
Christopher Stocks, Wielka Brytania
Alexander Grivko, Rosja
Tim Richardson, Wielka Brytania
Patrick Blanc, Francja
Bosse Rappe, Szwecja
Richard Reynolds, Wielka Brytania
Pełen raport (j. angielski, plik PDF) > > > wielkość 777kb