Będąc spadkobiercami klasycznej przeszłości, promieniującej ze źródła kultury antyku oraz XX-wiecznej rewolucji modernistycznej, nie potrafimy jednoznacznie określić, ku czemu zmierza dzisiejsza architektura.
Nowa rzeczywistość żarłocznej konsumpcji (być może nieco ograniczonej przez kryzys gospodarczy) ciągle uwodzi nas nieposkromionymi możliwościami.
Dzisiejsze osiągnięcia technologiczne i informatyczne pozwalają nam przekraczać nieprzekraczalne do tej pory rozwiązania w zakresie estetyki, technologii oraz organizacji przestrzeni.
Jak więc architektura reaguje na wymogi baumanowskiej „ponowoczesności” i tzw. „liquid modernity”?
Wydaje się, iż balansuje pomiędzy światopoglądem klasycyzmu i modernizmu w nowych odsłonach każdego z nich, oferując raz podejście bardziej emocjonalne lub przeciwne racjonalne o raczej pragmatycznych podstawach.
Czy jest to już odrębny „-izm” albo „more than -izm”?
Zanim Charles Jencks lub inni historycy architektury znajdą i wypracują właściwe określenia, proponujemy przede wszystkim baczną obserwację.
Wiosenny numer „Archivolty” prezentuje kilka ścieżek, którymi podążają projektanci z zagranicy, jak: Arata Isozaki, Kengo Kuma, David Adjaye, Rem Koolhaas, Jurgen Mayer, oraz architekci w kraju, jak: IMB Asymetria, Mobius Architekci, Ovotz design Lab., Medusa Group, Konior Studio, Jagiełło Krysiak Architekci, RAr-2 Laboratorium Architektury–Jan Kubec, GC Investment, czy Biuro Studiów i Projektów Barbary i Piotra Średniawy.
Dokonania najmłodszego pokolenia projektantów ilustrują wybrane prace laureatów konkursów studenckich: im. Z. Majerskiego, Z. Zawistowskiego oraz II etapu konkursu „Multi-Comfort House Domy Przyszłości”.
Czy jest to progres, regres czy transgresja?
Pozostawiamy Czytelnikowi do rozstrzygnięcia.
Miłej lektury.
Redaktor Naczelny
dr inż. arch. Ryszard Nakonieczny
Spis treści
6 FTA Wykład Hansa Ibelingsa w Poznaniu, Adam Nadolny
8-15 Arata Isozaki & Associates w czterech odsłonach Joanna Jędruś, Marcin Sapeta
16-18 Centrum Sztuk Scenicznych w Granadzie Kengo Kuma, Marcin Sapeta
20-24 Demokr(e)acja na Whitechapel road. Londyn, Whitechapel Idea Store Adjaye Associates, Paweł Jabłoński
27-31 Casa da Musica w Porto, 2005 r., Barbara Widera
32-36 Amorficzny hotel na wprost Wawelu, Tomasz Malkowski
38-43 Nowe życie starej podstacji elektrycznej w Krakowie, Anna Sołtysik
44 Nowoczesność w architekturze
46-52 Rewaloryzacja szybu Krystyna w Bytomiu
53-54 Dwukomorowe szyby zespolone Pilkington Insulight™ Therm Triple o współczynniku 0,5 W/m2K
56-59 2 x Mobius Architekci: Dom Origami, Poznań; Preludium, kompleks mieszkalny na Woli Justowskiej, Kraków Przemek Olczyk
60-61 Niech żyje YTONG! Architekci Renata i Jacek Heyda
62-63 Amsterdam/Tokio apartamenty Kraków–Rząska, Jan Kubec
65 Gwarancja trwałości: elewacja wykonana przy użyciu kształtki klinkierowej INFATEC
66-67 Płyty CETRIS®
68-73 Współczesne tendencje kształtowania ośrodków targowych w strukturach miejskich, Barbara, Piotr Średniawa
74-76 Architekt a samochód. Debata o rejonie dworca w Koszalinie
78-81 Modernizacja budynku biurowego ISOVER w Gliwicach – II etap konkursu „Multi-Comfort House Domy Przyszłości” dla studentów uczelni technicznych
82-84 Śląskie dyplomy roku 2008 – Konkurs im. prof. Zygmunta Majerskiego, Gliwice – Katowice oraz ogólnopolski Konkurs SARP im. Zbyszka Zawistowskiego, Warszawa, Beata Goczoł
86-87 Świadome wnętrze 2008 -podsumowanie; Cykl spotkań architektów
88-91 Wrocław młody i nowoczesny. Twórczość Krystyny i Mariana Barskich w latach 1954–1990, Krzysztof Ziental
92 Z „Językiem wzorców” Christophera Alexandra – po latach, Janusz A. Włodarczyk
93-95 Dom polski. Recenzja książki Janusza L. Dobesza, Jan Salm