Projekt biura katowickiego oddziału firmy KPMG obejmował 1500m2 wielofunkcyjnej powierzchni w budynku Francuska Office Center w Katowicach. Organizacja biura nie odbiega znacząco od powszechnego podejścia do organizacji biur korporacyjnych–wspierającego ducha współpracy i wielozadaniowości. Mamy więc tu do czynienia z przestrzeniami open space, pomieszczeniami pracy grupowej, focusroomami i strefami chill-out. Budowę tożsamości i indywidualnego wyrazu oparto o skojarzenia z tym, co charakterystyczne dla Śląska - kopalniami pod ziemią i zielenią na jej powierzchni.
Choć projekt daleki jest od bezpośrednich cytatów, myśl o tym, gdzie jesteśmy, nasuwa się sama. Recepcję można skojarzyć z bryłą węgla, przestrzeń komunikacyjną ze sztolnią. Zamiast dosłowności architekci Zalewski Architecture Group zaproponowali subtelną narrację prowadzoną poprzez luźne wizualne skojarzenia. Śląskość wybrzmiewa tu raczej, niż jest podana na tacy.
To, co sprzyja pracy
Przestrzenie wspólne to asocjacje z naturą i organicznymi formami. W głównej przestrzeni chill-out roomu zanurzamy się w zieleni - w przenośni i dosłownie. Z zielonej podłogi wyrastają pnie drzew, przez których korony „przedziera się” światło. Klimat (także ten fizyczny) dopełnia zielona żywa ściana o powierzchni ponad 30 m2.
Kolor i organiczne formy zastosowano w pomieszczeniach pracy wspólnej, focusroomach i „budkach telefonicznych”. Tu sens jest dwojaki - łatwa identyfikacja wizualna, komfort akustyczny oraz pobudzanie kreatywności.
Pomieszczenia te kontrastują ze spokojną i zdyscyplinowaną, utrzymaną w monochromatach, strefą pracy. Ten świadomy minimalizm uspokaja i pozwala architekturze być tłem dla życia, które wprowadzają tam pracownicy. Zapewnia także niezwykle ważną w biurach tego typu przestrzeń na wyrażanie własnej osobowości i indywidualności.
Koncepcja wnętrz służy stworzeniu warunków „zrównoważonego przebywania” poprzez zachęcanie ludzi do zróżnicowanej aktywności, indywidualizacji otoczenia i kreatywności, a także komunikowaniezdrowego stylu życia i skupienie na aspekcie duchowym i realizacji potrzeb emocjonalnych.
Ma się wrażenie, że architekci Zalewski Architecture Group rozumieją konieczność zadbania o przestrzeń w kontekście współczesnych potrzeb zarówno firm, jak i jej pracowników.
Ich architektura, odnosząc się do przekazu idei i wartości organizacji, staje się jej faktyczną interpretacją. Dzięki przełożeniu na język przestrzeni, globalna kultura korporacji uzyskuje indywidualny wyraz. Buduje miejsce „znaczące” dla pracowników - ludzi stąd.
PO KLIKNIĘCIU W ZDJĘCIE UZYSKASZ POWIĘKSZENIE