Na krakowskich Grzegórzkach powstanie Centrum Muzyki oraz Park Miejski. Międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej dla kompleksu nowoczesnych sal koncertowych i okalających je terenów zielonych, został rozstrzygnięty. Zwycięzcą został zespół SBB Engineering Group razem w włoskim partnerem 3TI Progetti Italia. Jednym z wyróżnionych uczestników konkursu jest pracownia plus3-architekci, która przedstawiła wizję reprezentacyjnego obiektu wraz z ciekawym założeniem ogrodowym parku miejskiego.
Konkurs na inwestycję Centrum Muzyki i otaczający go pięciohektarowy park miejski, miał wysoko wyspecjalizowane i wielowarstwowe wymogi formalne, w rezultacie przyciągnął jedynie wykwalifikowanych i najznamienitszych europejskich architektów.
Z pośród 36 zgłoszonych do konkursu pracowni zakwalifikowało się jedynie 18 biur, które spełniły kryteria oraz weryfikację referencji. W konkursowe szranki stanęły pracownie, w których zespołach znaleźli się najznamienitsi światowej klasy akustycy: Higini Arau – odpowiadający za akustykę sal koncertowych Filharmonii Szczecińskiej, Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM, czy Yasuhisa Toyota, który był głównym akustykiem ponad 50 projektów na całym świecie, w tym w sali koncertowej Walt Disney , Suntory Hall w Tokio, Bard College PerformingArtsCenter w Nowym Jorku, Elbphilharmonie w Hamburgu, Centrum Kauffman for Performing Arts w Kansas City.
Jury konkursu w międzynarodowym składzie, przyznało dwie nagrody główne oraz trzy równorzędne wyróżnienia. Pierwszą nagrodę otrzymał krakowski zespół SBB Engineering Group razem z włoskim partnerem – 3TI Progetti, druga nagroda trafiła w ręce zespołu projektowego z Paryża – Métra & Associés. Trzy równorzędne wyróżnienia otrzymali: Plus3-architekci z Warszawy, Konior Studio z Katowic, oraz WXCA z Warszawy.
Plus3-architekci, to prężnie działająca warszawska pracownia, która na swoim koncie ma wiele udanych realizacji oraz kilka znaczących sukcesów. Wielka determinacja i pasja członków zespołu w ostatnich latach zaowocowała nagrodami, w tym między innymi zwycięstwem w konkursie na Akademię Muzyczną w Bydgoszczy oraz pierwszym miejscem w konkursie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa w Łebie. Obie inwestycje wchodzą właśnie w fazę realizacji i w przyszłym roku rozpocznie się ich budowa.
Zespół plus3-architekci od kilku lat specjalizuje się w projektach muzycznych. W ubiegłym roku ich projekt konkursowy na Akademię Muzyczną w Krakowie znalazł się wśród TOP 10 finalistów z całego świata. To już ich siódmy konkurs związany z obiektem, w którym najistotniejsze jest kryterium akustyczne. Dlatego też tworząc Centrum Muzyki skład profesjonalistów odpowiedzialnych za akustykę był wielozadaniowy i międzynarodowy. Wiodącym ekspertem został Michael Preufer z niemieckiego Mueller BBM - światowy lider w dziedzinie akustyki sal koncertowych i teatralnych, w Polsce znany z projektu siedziby Sinfonia Varsovia. W tym projekcie współpracował on z mgr inż. Ewą Więckowską – Kosmalą, znaną między innymi z konsultacji akustycznych Filharmonii Szczecińskiej i będącą jednym z najlepszych akustyków w Polsce. Swoim doświadczeniem zespół wspierał także arch. Andrzej Kozielski, autor rozbudowy i modernizacji budynku Filharmonii Częstochowskiej.
Koncepcja architektoniczna dla Centrum Muzyki i Parku Miejskiego oraz przylegających jej terenów, musiała sprostać wielu wymogom takim jak: doskonała akustyka, funkcjonalność, trwałość, energooszczędność, ekologia i spójność krajobrazu.
Projekt ma w pamięci zawiłą historię terenu i forteczną przeszłości swojej lokalizacji. Dlatego pracownia plus3-architekci zaproponowała rozwiązania, które spełniają wszystkie kryteria jakości i funkcjonalności, jednocześnie dbając o walory wizualne i wykorzystanie niepowtarzalności miejsca. Tereny „trudnej pamięci” minionych czasów projekt zamienia w pozytywną, współczesną przestrzeń
o wielkim potencjale dla lokalnego społeczeństwa. To zamierzenie udało się dzięki propozycji położenia budynku, którego fasada wyłania się między koronami drzew, a elewacja mieni się i połyskuje niczym ruchoma tafla wody. Wystające ponad formę fortecznego wzgórza bryły sal koncertowych, przypominają ciężkie głazy w górskim potoku. Przyroda spaja obiekt z otoczeniem i naturalnie wnika w otaczającą tkankę miejską oraz sąsiadujący z nią Bulwar Kurlandzki. Sam budynek łączy się z pięknym ogrodem - mimo odmiennej formy i funkcji jest on naturalnym przedłużeniem parku wspinającego się na jego dachy. Znajdujące się w ich otoczeniu zielone tarasy stanowią punkt widokowy, z którego można podziwiać Wisłę na tle sylwetki Krakowa.
Istotnym zamierzeniem projektu plus3-architekci, jest przenikanie się przestrzeni miejskiej z naturalnymi terenami, które dzięki rewitalizacji stworzą miejsce atrakcyjne turystycznie i rekreacyjnie, ale nade wszystko ukształtują zielony teren Krakowa, wspierając rewitalizację miasta. Zaniedbana dotychczas okolica bulwaru Kurlandzkiego zyskałaby nową, wyrazistą tożsamość, stając się tętniącą życiem muzyczną częścią Krakowa.
W założeniach projektu przyroda ma scalić się z aglomeracją, w jeden przenikający się nawzajem organizm. Dlatego świetliste foyer, jest nie tylko przestrzenią pomiędzy salami koncertowymi, ale przede wszystkim wizualnie tworzy bramę wejściową do parku z zachowanymi zabudowaniami twierdzy Kraków. Efekt ten udało się osiągnąć dzięki umieszczeniu panoramicznego okna skierowanego na park, sprawia ono wrażenie, że wnętrze w każdym punkcie otwiera się na zieleń i w naturalny sposób spaja z ogrodem.
Centrum Muzyki to instytucja, której wizytówką mają być nie tylko nowoczesne sale koncertowe, miejsce to ma być także siedzibą dla najbardziej uznanych krakowskich muzyków, w tym artystów z trzech instytucji: Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovia. Z tego względu głównym celem autorów było stworzenie miejsca, w którym muzyka zabrzmi na najwyższym poziomie. Projektanci przede wszystkim zadbali, aby niebanalna architektura szła w parze z doskonałą akustyką.
Sercem obiektu są nowoczesne sale koncertowe. „Pierwsze skrzypce” gra Filharmoniczna Sala Koncertowa przeznaczona dla 1400 słuchaczy, pełnej orkiestry i chóru. Z założenia ma to być najważniejsza sala koncertowa dla twórców muzyki klasycznej w Krakowie, zatem według zespołu plus3-architekci stać się powinna miejscem pięknym wizualnie jak i doskonałym akustycznie. W projekcie klasyka spotyka się z nowoczesnością. We wnętrzu stare złoto stoi w kontraście z hebanową czernią - to wyjątkowe połączenie, spotykane w starych ikonach, obrazach świętych, czy ołtarzach. Układ sali to typowy shoe-box (klasyczna sala o sprawdzonych proporcjach) gwarantujący dobrą akustykę, dający możliwość obejścia widowni balkonem jak w Musikverein – najlepszej wiedeńskiej sali koncertowej. Widownia i balkony są ukształtowane tak, aby wybierając dowolne miejsce, móc swobodnie obserwować scenę. Natomiast tektonika sali, plastyczne załamania płaszczyzn, nie tylko wpływają na doskonałość akustyczną, ale stanowią charakterystyczne wykończenia wnętrza i stają się elementem rozpoznawczym sali.
Druga sala „Solistka” to miejska (bo dla dwóch orkiestr Miejskich – Capelli i Sinfonietty) sala koncertowa przeznaczona na 780 miejsc. Może gościć śpiewaków operowych, orkiestry kameralne, ale też wielkie orkiestry symfoniczne. Dynamiczna, srebrzyście połyskująca geometria nadaje jej wyjątkowy, elegancki charakter. Kształt i kubatura odpowiadają potrzebie elastyczności akustycznej sali. Może być ona dostosowana do wymaganych warunków koncertowych, dzięki mobilnym reflektorom akustycznym zawieszonym nad estradą.
Trzecia z zaprojektowanych sal to sala recitalowa “Marzyciel”, która pomieści 300 osób. Jej kameralna przestrzeń zawiera się w prostej kubaturze. Ściany boczne i sufit stanowią spójną całość, przypominając nieboskłon nad horyzontem. Obraz ten nie jest do końca klarowny, ostry – to celowe zamierzenie projektantów.
W projekcie budynku znalazło się również miejsce na przestronne sale prób, salę multimedialną, a także przestrzeń edukacyjną i restaurację. Powierzchnia użytkowa całego obiektu będzie miała około 29 500 metrów kwadratowych.
Oprócz oryginalnych i funkcjonalnych rozwiązań architektonicznych pracownia plus3-architekci brała pod uwagę rozwiązania technologiczne, które sprawią, że Centrum Muzyki będzie nowoczesne, energooszczędne, pro-ekologiczne, a także zapewni wygodną komunikację wszystkim widzom, w tym osobom niepełnosprawnym.
Centrum Muzyki i Park Miejski stałaby się nie tylko obiektem kultury, ale także realnym elementem miastotwórczym wokół którego, rozwinęłaby się muzyczna dzielnica Krakowa. Taki scenariusz dla tego miejsca stworzył zespół plus3-architekci – wyróżnieni autorzy projektu na koncepcję architektoniczną Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie. Jury uzasadniając przyznanie wyróżnienia napisało: „ Jako największą zaletę pracy odnotować należy interesujące w skali rozrzeźbienie projektu i dobre wpisanie go w otaczający teren parkowy. Dostępne dla wszystkich schody, pochylnie i zielone dachy powodują, że cały kompleks Centrum Muzyki oferuje mieszkańcom Krakowa atrakcyjną przestrzeń rekreacyjną o publicznych charakterze.”
Od 26 listopada na specjalnie zorganizowanej wystawie, w Sali Krakowskiej Akademii Muzycznej, będzie można zobaczyć najlepsze projekty konkursowe, w tym koncepcję pracowni plus-3architekci.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na www pracowni: http://www.plus3architekci.pl oraz na facebook’u: @plus3arch