Powodzenie jakiegokolwiek biznesu online wymaga optymalizacji (ang. Search engine optimization, w skrócie SEO) jego strony internetowej. Bez tego niemożliwe jest dotarcie do klientów. Ponieważ pomiędzy poszczególnymi podmiotami na rynku internetowym panuje ostra konkurencja, optymalizacja strony jest przedsięwzięciem kosztownym i czasochłonnym.
Pozycjonowanie stron internetowych – bo tak też określa się ich optymalizację – polega na podejmowaniu szeregu czynności, których celem jest umieszczenie danej strony na jak najwyższym miejscu w wyszukiwarkach internetowych (przede wszystkim w wyszukiwarce Google). Pozycja strony zależy od tego, w jakim stopniu jej zawartość spełnia wymogi określone przez algorytm wyszukiwarki. Niezwykle ważne jest tu zintegrowanie strony z popularnymi portalami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Twitter czy Google+. Zoptymalizowana strona powinna znaleźć się przynajmniej w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania dla zapytań kluczowych dla danej branży. Przykładowo, jeżeli prowadzimy salon fryzjerski w Krakowie, to po wpisaniu w Google frazy "salon fryzjerski Kraków" strona naszego salonu powinna się znaleźć co najmniej w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. O tym, jakie związane z naszym biznesem frazy są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę informuje nas lista podpowiedzi otwierająca się po wpisaniu w nią kilku pierwszych liter.
Pozycjonowanie przeprowadza się zarówno na stronie (ang. on-page), jak i poza nią (off-page). To pierwsze polega na modyfikacji treści i struktury danej witryny, natomiast to drugie – na staraniach o to, aby była ona linkowana w jak największej liczbie innych miejsc w Sieci. Działania podejmowane na stronie mogą polegać na modyfikacji jej kodu lub na przeredagowywaniu umieszczonych tam treści, tak aby zawierały one możliwie jak największą ilość wspomnianych wyżej fraz. Związana z tym trudność polega na tym, że ludzie zwykle szukają interesujących ich treści wpisując w przeglądarkę 2-4 nieuporządkowane gramatycznie słowa, nierzadko kilka rzeczowników pod rząd. Wplecenie takiej frazy w tekst poprawny gramatycznie i stylistycznie bywa bardzo trudne. Tymczasem tekst umieszczony na stronie musi nie tylko pracować na jej optymalizację, ale także być interesujący dla klienta. Strony z treścią nie nadającą się do czytania są wyłapywane przez filtry przeglądarki i lądują na samym dnie jej wyników. Dlatego copywriterzy, czyli osoby zajmujące się pisaniem treści (ang. content) na strony internetowe, rekrutują się spośród osób oczytanych i elokwentnych, najczęściej z wykształceniem humanistycznym.
Aby skutecznie wypozycjonować stronę, należy równomiernie rozmieszczać odpowiednie frazy w zawieszonych na niej tekstach. Dobrą strategią jest również korzystanie z większej liczby fraz szczegółowych, zamiast bazowania na frazach o charakterze ogólnym. Paradoksalnie, więcej wejść na stronę zapewni nam specjalistyczny poradnik o wiertarko-wkrętarkach akumulatorowych, niż ogólny tekst o elektronarzędziach. Ludzie poszukują w Sieci konkretnej wiedzy i jeśli znajdą ją u nas, to chętnie do nas wrócą, a nawet zalinkują nasz serwis gdzie indziej. Dlatego bardzo wydajną metodą pozycjonowania stron w Internecie jest marketing treściowy (ang. content marketing), który polega na darmowym udostępnianiu klientom interesujących ich treści (a równocześnie związanych z usługami, które świadczymy, bądź towarami, które sprzedajemy). Nawet jeśli taki klient nic u nas nie kupi, to dzięki swoim linkom przyprowadzi do nas innych klientów, zwiększając tym samym wiarygodność naszej strony. A dobry wizerunek w internetowym biznesie sprawa kluczowa.
Uzyskiwanie linków do własnej strony na innych portalach, czyli pozycjonowanie off-page, jest zadaniem jeszcze trudniejszym. Wyszukiwarki posiadają specjalne zabezpieczenia przed procederem kupowania linków oraz stosowaniem programów automatycznie linkujących strony na forach i w komentarzach na innych portalach. Nieco bardziej skuteczne jest umieszczanie linków do naszej strony w przeznaczonych do tego celu płatnych katalogach stron. Jednakże najlepsza metoda jest prosta: jest nią świadczenie usługi na wysokim poziomie bądź sprzedawanie towaru o wysokiej jakości.
Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę TrafficTrends specjalizującej się w e-commerce. |