Miasto łączy. Już dziś co drugi Ziemianin mieszka w granicach aglomeracji miejskiej, a szacunki wskazują na to, że do 2050 aż dwie trzecie ludzkości będzie zamieszkiwać obszary zurbanizowane. Bez względu na położenie na równoleżniku, większość miast zmaga się z podobnymi bolączkami – poczynając od napięć społecznych spowodowanych różnicami ekonomicznymi czy etnicznymi, poprzez brak rozsądnego planowania, zanieczyszczenia powietrza, kończąc na zaniedbywaniu przestrzeni publicznej i braku poczucia współodpowiedzialności za zajmowane terytorium. Z takimi wyzwaniami mierzą się w równym stopniu mieszkańcy Sao Paulo, Hong Kongu, czy Warszawy. Dzięki wkroczeniu przedstawicieli świata filmu na dobrze nam znane tereny, mamy okazję, by przyjrzeć się tkance miejskiej z bardzo bliska, ocenić jej kondycję oraz kierunki, w które zmierza, a my wraz z nią.
Jesteśmy przekonani, że miasto jako fenomen zasługuję na specjalną uwagę. Dlatego pierwszy raz w historii Festiwalu Short Waves zorganizowaliśmy osobny konkurs na film krótkometrażowy, dotykający tematyki architektury, urbanistyki i designu. Filmy które wyświetlimy w ramach Urban View, pokazują architekturę zarówno jako tło do historii jej użytkowników, jak i roli bohatera pierwszoplanowego. Dzięki Urban View przeniesiemy się w miejsca, które stawiają kluczowe pytania o jakość naszego życia w miejskiej dżungli.
Filmy konkursowe
A passenger stream reż. Anna Dranitsyna, 2014, Rosja, 30’
Przeciętny człowiek spędza prawie cały rok w metrze w ciągu całego swojego życia. Zawsze jesteśmy w pośpiechu i nie zauważamy, co dzieje się w podziemiu. Życie 60-70 metrów w głąb ziemi wymaga specjalnego obserwowania, noszenia specjalnych “okularów”. Ludzie sprzedający zabawki w przejściach, bezdomni, performerzy, sprzedawcy niepotrzebnych towarów z wózkami - wszystko to rzeźbi niezwykły świat, społeczność, która istnieje równolegle do nadziemnego świata.
Displacements reż. Manuel Alvarez Diestro, 2013, Wielka Brytania/Hong Kong, 10’
Hong-Kong jest jednym z najbardziej gęsto zabudowanych miast na świecie. Ponieważ nie ma za dużo dostępnej przestrzeni, nowe miejscowości przylegają do cmentarzy. W dzisiejszym Hong-Kongu świat żywych współistnieje ze światem umarłych. W międzyczasie mieszkańcy Hong-Kongu przemieszczają się z miejsca na miejsce. Czekają na ostateczne przesiedlenie.
Departure reż. Jack Rawlins, 2014, Wielka Brytania, 9’
Krótki film dokumentalny. Refleksja na temat doświadczenia wysoko wykwalifikowanych imigrantów wykonujących niewdzięczne prace w Exeter w Wielkiej Brytanii.
Alberdi´s Heroes reż. Andres Grabois, 2013, Argentyna, 10’
Kiedy przestrzeń jest ograniczona, pamięć również staje się zagrożona. Po rozbiórce zostają gruzy i duchy przeszłości. Pozostają ścieżki widoczne jedynie dla tych, którzy wyostrzyli wzrok w poszukiwaniu przeszłości. W obliczu takiego ryzyka niektórzy zostają aby bronić tego, co uważają za własne, przez świadomą bojowość lub przez codzienne transakcje. Zostają bohaterami.
A political Care reż. Ermela Teli, 2014, Albania, 19’
Siła uprzedzeń i rasizm zagrażają cywilizacji. Dyskryminacja ma przecież na celu walkę człowieka z człowiekiem, a nie wzajemne poznanie. “A political Care” to film o Romach we współczesnej Albanii.
Short Talk: Supermodernizm - dyskusja o modernistycznej architekturze w Polsce oraz premierowa prezentacja makiety kompleksu Roosevelta 22
O wydarzeniu
Superjednostka to ogromny blok mieszkalny zaprojektowany zgodnie z ideą
Le Corbusiera jako "maszyna do mieszkania". Na 15 kondygnacjach budynku może mieszkać nawet 3 tysiące ludzi. Winda zatrzymuje się co 3. piętro, więc aby dojść do swoich mieszkań, lokatorzy muszą pokonać prawdziwy labirynt korytarzy i schodów. Głównymi bohaterami filmu dokumentalnego są ludzie zamieszkujący wnętrze Superjednostki i przeżywający w niej ważne chwile swojego życia. Tu pulsują ich emocje, rodzą się oczekiwania i spełniają się - lub nie spełniają- ich pragnienia.
Projekcja filmu "Superjednostka" w reżyserii Teresy Czepiec, połączona z dyskusją o modernizmie w polskiej architekturze z udziałem Piotra Marciniaka, Grzegorza Piątka, Pawła Natkańca oraz autorki filmu. Prowadzenie: Franciszek Sterczewski.
Inwestorzy Bałtyku oraz Concordia Design wspólnie, jako koncept Roosevelta 22 są jednocześnie partnerem Festiwalu i sponsorem nagrody głównej konkursu Urban View.