Te budowle, które w ostatnich latach zostały oddane do użytku, pokazują ewidentnie, że polscy architekci i ogólnie – polskie środowisko architektoniczne, bo jego zasługą jest też to, że w niektórych przypadkach wybrano do realizacji świetne projekty architektów zagranicznych, należą do światowej ligi. (…) Ta koincydencja: środki europejskie, architekt z wyobraźnią i mecenas z obszaru kultury, rozumiejący, co to jest jakość architektury (…) dała to, co nam się wydarzyło w Polsce – fantastyczny set najlepszych, światowej klasy budynków, z którymi możemy pójść na każdą wystawę na świecie, zgłaszać ich autorów do nagrody Pritzkera – prof. Małgorzata Omilanowska to pierwszy w historii Minister Kultury, który wypowiada się o polskiej architekturze w sposób tak entuzjastyczny. Szczególnie słowa uznania kieruje w stosunku do budynku NOSPR, którego obszerną prezentację także zamieszczamy w tym numerze. Niewątpliwie jeszcze nie było do publikacji takiej kolejki świetnych architektonicznych realizacji, odkąd 20 lat temu powstała „Architektura-murator”. Zdjęcie wstępne Ewa P. Porębska redaktor naczelny
W numerze
Siedziba NOSPR w Katowicach
Krzysztof Penderecki uznał nową salę NOSPR-u za najlepszą pod względem brzmienia w Polsce i jedną z trzech tej klasy w Europie – o historii tego spektakularnego przedsięwzięcia, urbanistycznych powiązaniach i architekturze gmachu piszą Krzysztof Mycielski, Bolesław Stelmach i Michał Stangel.
Fantastyczny set polskiej architektury – rozmowa z minister kultury Małgorzatą Omilanowską
Dobra architektura zawsze powstaje na styku wyobraźni i talentu architekta z oczekiwaniami i możliwościami finansowymi inwestora. Ta koincydencja: środki europejskie, architekt z wyobraźnią i mecenas z obszaru kultury, spowodowały, że przybyło nam nieprawdopodobnej jakości architektonicznej w przestrzeni. O nowych i planowanych obiektach kultury w Polsce, ochronie zabytków i Narodowym Programie Rewitalizacji – mówi minister kultury i dziedzictwa narodowego profesor Małgorzata Omilanowska.
Teatr w Budowie w Lublinie
Historia Teatru w Budowie sięga 1974 roku, kiedy to na podstawie decyzji Wojewódzkiego Komitetu PZPR rozpoczęto przygotowania do tej ogromnej inwestycji w samym centrum Lublina. Do lat 90. udało się ukończyć jedynie 1/3 obiektu. W 2009 roku władze województwa zorganizowały konkurs na przebudowę tej gigantycznej „ruiny” na Centrum Spotkania Kultur. Zwycięska koncepcja pracowni Stelmach i Partnerzy zakładała m.in. wyeksponowanie zachowanych ceglanych ścian, stalowej konstrukcji i charakterystycznej struktury sceny obrotowej – o tej największej obecnie realizacji w regionie pisze architekt Bolesław Stelmach.
Memoriał Wolnego Słowa w Warszawie
Ten pozbawiony patosu, skromny obiekt, odsłonięty z okazji 25-lecia odzyskania wolności, odwołuje się do idei antypomnika i niezrealizowanej koncepcji Oskara Hansena dla muzeum w Oświęcimiu z 1957 roku – pisze Marlena Happach.
Biurowiec Alma Tower w Krakowie
Budynek to kolejny po Cricotece wspólny projekt pracowni WIZJA oraz nsMoonStudio. W jego architekturze wyraźnie widać połączenie konsekwencji doświadczonego architekta, niezbędnej choćby do uzyskania najwyższych certyfikatów energetycznych, ze spontanicznością młodych projektantów – pisze Antoni Domicz.
Dom kultury INSPIRO w Podłężu
Założenia konkursowe projektu wnętrz określono na warsztatach z przyszłymi użytkownikami. Powstał obiekt wolny od formalnych i architektonicznych barier – pisze Dawid Hajok.