Reklama zewnętrzna to obecnie najpopularniejsza forma promocji produktów i usług. Nic w tym dziwnego - w łatwy sposób dociera ona do stosunkowo największej ilości osób, dlatego producenci i usługodawcy bardzo chętnie korzystają z tej możliwości. By uatrakcyjnić i wyróżnić swoją ofertę, specjaliści od marketingu opracowali wiele rodzajów nośników używanych w reklamie zewnętrznej. Poniżej opisane zostały najpopularniejsze i najczęściej spotykane spośród nich.
Czym jest reklama zewnętrzna?
Reklama zewnętrzna, z języka angielskiego oznaczana terminem "outdoor" lub OOH (out-of-home), to wszystkie formy działań promocyjnych, które są eksponowane w często uczęszczanych miejscach za pomocą określonych nośników, jak na przykład billboardy, telebimy czy plakaty reklamowe. Od innych rodzajów reklamy odróżnia ją fakt, że z jej pomocą nie dąży się do przekazania jak największej liczby informacji, lecz raczej do szybkiej identyfikacji produktu lub marki w świadomości odbiorcy. Z tego powodu przywiązuje się mniejszą wagę do tekstu, często ograniczając ilość słów do minimum, zaś dominujące są elementy plastyczne, o intensywnej kolorystyce i ciekawej formie.
Rodzaje reklamy zewnętrznej
Jak już zostało wspomniane, reklama zewnętrzna charakteryzuje się pewnymi formami i urządzeniami, za pomocą których treści są przekazywane odbiorcom. Oto najczęściej wykorzystywane w tym celu nośniki:
Billboardy
Z pewnością są dobrze znane każdemu, szczególnie spośród osób często podróżujących i mieszkających w miastach. Są to wielkoformatowe, prostokątne tablice o wymiarach rzędu kilku metrów (w Polsce najczęściej wykorzystuje się billboardy 6 x 3 m). Umieszcza się je na budynkach lub w formie wolnostojącej. Jest bardzo popularna, ponieważ pozwala na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie i przy niskich kosztach. Jednak ich nadmierna ilość działa w sposób zupełnie odwrotny do zamierzonego - zaburzają estetykę i sprawiają wrażenie bałaganu w otoczeniu, utrudniając przekazanie informacji odbiorcom.
Reklamy na budynkach
Do tej grupy zalicza się te formy promocji, które umieszczane są na budynkach. Są na ogół bardzo dużych rozmiarów (ich powierzchnia może sięgać nawet kilkuset metrów kwadratowych). Dużą zaletą ich wykorzystania jest fakt, że można nimi przykryć budynki zniszczone lub remontowane.Wykonuje się je z winylowej siatki przepuszczającej światło lub z pełnego, nieprześwitującego winylu.
Citylighty
Są to panele reklamowe o wymiarach 1,8 x 1,2 m, w których sam plakat reklamowy przykryty jest szybą oraz oświetlony w odpowiedni, przyciągający uwagę sposób. Często są elementami wiat przystankowych lub latarni, lub stanowią wolnostojące elementy małej architektury wzbogacającej miasto. Spotyka się je w ruchliwych miejscach, jak galerie handlowe czy deptaki.
Telebimy
Są to ekrany złożone z diod LED, które stanowią kolorowe wyświetlacze o dużych możliwościach. Ich zaletą jest wyraźny i czytelny obraz niezależnie od warunków nasłonecznienia, a także uniwersalność, gdyż w przeciwieństwie do billboardów mogą wyświetlać różne reklamy w kilkuminutowych odstępach czasu. Ponadto mogą zwracać na siebie uwagę mieniącymi się kolorami oraz animowaną treścią.
Reklama pneumatyczna
Ta forma reklamy przyjmuje postać dmuchanych balonów kilkumetrowej wielkości, które kształtem oraz umieszczonymi na nich treściami mają za zadanie przekazywać informacje reklamowe odbiorcom. Dzięki stosunkowo niewielkim rozmiarom po złożeniu są łatwe w transporcie, a także łatwo i szybko się je rozkłada. Z tego powodu są często spotykane podczas różnego rodzaju imprez plenerowych oraz we wszystkich sytuacjach, w których ekspozycja reklamy ma trwać krótki czas.
|
Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez agencję reklamową Advercity specjalizującej się w reklamie zewnętrznej. |