Ponad 10 lat sukcesów w Europie sprawiło, że konkurs Schindler Award rozszerza swój zasięg, przyjmując zgłoszenia z całego świata. Ogólnoświatowy konkurs Schindler Award jest przeznaczony dla studentów architektury, architektury krajobrazu i urbanistyki, których zadaniem będzie zgłoszenie wybitnego pomysłu nowej, miejskiej formy nawiązującej do mobilności, w odpowiedzi na globalne zmiany zachodzące w przestrzeni miejskiej.
Dzisiejsi studenci będą odpowiedzialni za kształt miast w przyszłości. Global Schindler Award tworzy studentom na całym świecie platformę do dzielenia się wiedzą, porównania swoich pomysłów z innymi i zdobycia uznania. Jury składające się z uznanych na arenie międzynarodowej specjalistów z zakresu urbanistyki i architektury będzie oceniać zgłoszenia kandydatów. Łączna pula nagród wyniesie 150 tys. USD.
Urbanizacja przez mobilność
Systemy mobilne mogą być wykorzystywane do większej integracji, połączenia i dostępności dla wszystkich tak, aby generować nowe odpowiedzi na wyzwania i możliwości jakie stawia wspólna, miejska przyszłość. Konkurs ma na celu inspirowanie rozwiązań dla rosnących wyzwań związanych z transportem oraz mobilnością w zagęszczonym środowisku miejskim. Ideą projektu jest potraktowanie miasta w kategorii zasobu.
Pearl River Delta & Shenzhen wybranym miejscem
Pearl River Delta, w centrum Shenzhen, zostało wybrane na gospodarza konkursu Global Schindler Award w roku 2014, ponieważ jest ważnym miastem granicznym pomiędzy kontynentalnymi Chinami oraz Hong Kongiem, a jednocześnie pomiędzy Chinami, a światem. Jest globalnym wzorem chińskiego sukcesu i innowacji w otwieraniu i liberalizacji gospodarki. W wyniku dynamicznej urbanizacji Shenzhen, z wioski rybackiej, rozwinęło się do ponad 10 milionowej metropolii. Taki rozwój był możliwy dzięki wdrożeniu kompleksowego systemu sieci mobilnych od linii metra do globalnych szlaków żeglugowych. Studenci będą mieli za zadanie zajęcie się socjalnymi, ekonomicznymi oraz środowiskowymi aspektami wyzwań prezentowanych poprzez globalizację i urbanizację w Shenzhen przez scenariusze i analityczne wnioski projektowe dotyczące mobilności. Prace konkursowe powinny dać odpowiedź na wyzwania stojące przed Shenzhen, z uwzględnieniem jego przeszłości i stanu obecnego, przemiany z aglomeracji przemysłowej w metropolię z dynamicznie rozwijającym się trzecim sektorem.
Idea "Projektowania Miasta jako zasobu" odnosi się do faktu, że zamiast często stosowanej praktyki tabula rasa - rozbiórki i budowania na nowo - projekty powinny uwzględniać istniejące struktury społeczne, gospodarcze i kulturalne, wykorzystując je jako zasoby w procesie bieżących przemian.
Przedmiot konkursu
Projekty powinny koncentrować się na stworzeniu interaktywnych zespołów urbanistycznych, w których motywem przewodnim jest połączenie różnych rodzajów mobilności poziomej i pionowej. Zgłoszone projekty powinny dostarczyć odpowiedzi na następujące pytania:
1.Co może wydarzyć się w Shenzhen w kontekście Pearl River Delta? Jakie są aktualne trendy i przewidywania odnośnie rozwoju?
2.Jak kompleksowa wizja Shenzhen powinna być stworzona i wdrożona w życie? Jaką rolę ta wizja przewiduje dla wyznaczonej strony konkursowej?
3.Jakie formy budynków i przestrzeni publicznych wynikają z tej wizji, jak wygląda codzienne życie?
4.Jak można osiągnąć tę wizję? Jakie strategie projektowe stosuje się do uzyskania procesu wzrostowej transformacji - od status quo do przwidywanej przyszłości?
Wymagania
Projekt powinien być opisany w formie kompleksowej fabuły o strukturze narracyjnej, która wyjaśni logiczną spójność przemyśleń analitycznych oraz powstałego projektu. Alternatywne scenariusze transformacji mogą być badane względem oceny ich ewentualnych przestrzennych, społecznych, gospodarczych i środowiskowych konsekwencji.
Prace będą składać się z dwóch części – plansz zawierających mapy, plany miasta, przekroje, elewacje i wizualizacje oraz broszur z dodatkowymi informacjami, jak analizy, wstępne badania, obliczenia, opisy, wykresy i rysunki.
Globalni partnerzy
Global Schindler Award stanowi partnerstwo pomiędzy Grupą Schindler, Uniwersytetem Technicznym w Zurichu (Technical University of Zurich), Katedrą Architektury i Urbanistyki (Chair of Architecture and Urban Design) oraz Laboratorium Miast Przyszłości w Singapurze (Future Cities Laboratory), prowadzone przez Profesora Keesa Christiaansena.
Grupa Schindler jest światowym liderem we wdrażaniu miejskich, mobilnych rozwiązań, który przewozi swoimi windami i schodami ruchomymi ponad miliard osób dziennie na całym świecie. Uniwersytet Techniczny w Zurychu jest znany na całym świecie jako jeden z najlepszych ośrodków kształcących na kierunkach architektury i urbanistyki na świecie. Z kolei Laboratorium Miast Przyszłości w Singapurze podejmuje się interdyscyplinarnych projektów z obszarów powiązanych z urbanistyką. Wiedza Technicznego Uniwersytetu w Zurichu, innowacje Laboratorium Miast Przyszłości oraz wiedza urbanistyczna Schindlera tworzą wspólnie zasady i podwaliny konkursu Schindler Award.
Szersze informacje będą dostępne na początku 2014 roku. Szereg artykułów oraz wywiadów dotyczących tematu miejskiej mobilności, będzie publikowany na oficjalnych stronach Global Schindler Award - www.schindleraward.com oraz w newsletterze publikowanym przez cały czas trwania konkursu, aby rozwijać dialog na ten temat.
Konkurs rusza 1 sierpnia. Tego dnia zostanie także opublikowany brief ze szczegółowymi informacjami dla uczestników. Do 1 września wszyscy zainteresowani udziałem będą mogli przesyłać pytania do organizatora. Ostateczny termin rejestracji upływa 15 listopada, a dostarczenia gotowych projektów – 31 stycznia 2015 r. W kolejnych miesiącach planowana jest selekcja złożonych prac konkursowych, natomiast uroczysta ceremonia wręczenia nagród została zaplanowana na koniec kwietnia przyszłego roku.
Konkurs jest całkowicie multimedialny, wszystkie prace będą zgłaszane poprzez dedykowaną stronę internetową. Szczegółowe informacje, aktualności, harmonogram działań znajdują się na www.schindleraward.com.