Chęć posiadania własnego M jest wśród Polaków bardzo silna – wychodzimy z założenia, że lepiej kupić i być „na swoim”, niż wynajmować i co miesiąc przelewać niemałe kwoty wynajmującemu.
Z zakupem mieszkania lub domu w 90% wiąże się wzięcie kredytu hipotecznego. Jednak perspektywa spłaty przez kilkanaście, kilkadziesiąt lat dla wielu wydaje się przerażająca. Czy w takim razie warto wziąć kredyt hipoteczny i jak się do tego zabrać?
Kredyt hipoteczny ma jedną podstawową zaletę – jest najniżej oprocentowanym typem kredytu na rynku, w porównaniu np. z kredytami gotówkowymi. Oprocentowanie waha się na poziomie 5-7%. Dodatkowo, możemy uzyskać pożyczkę umożliwiającą pokrycie niemal całej kwoty zakupu, czy też wykończenia mieszkania lub domu. Wreszcie kolejnym plusem jest możliwość skorzystania z dopłat – w przypadku mieszkań z programu Mieszkanie dla młodych, w przypadku domów energooszczędnych (NF40) i pasywnych (NF15), z dopłat Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości odpowiednio 30 i 50 tysięcy złotych brutto.
Jak wziąć kredyt hipoteczny? W pierwszej kolejności konieczne będzie oczywiście sprawdzenie zdolności kredytowej. Możemy skorzystać z kalkulatorów kredytów hipotecznych, jednak w celach orientacyjnych. Pełnej weryfikacji dokona bank, w którym złożymy wnioski kredytowe i stosowne dokumenty. Poruszanie się po meandrach kredytów jest dość trudne, dlatego dobrym rozwiązaniem jest też skorzystanie z pomocy doradcy kredytowego, który zajmie się formalnościami.
Kredyt hipoteczny – niezbędne dokumenty
Banki bardzo ostrożnie i skrupulatnie podchodzą do kwestii udzielania kredytów hipotecznych, dlatego konieczna jest szczegółowa weryfikacja zarówno inwestycji, na którą zostaną przyznane środki, jak zdolności finansowej kredytobiorców. Ogólnie rzecz biorąc, dokumenty można podzielić na 3 typy – dotyczące nieruchomości, danych osobowych kredytobiorcy i jego kondycji finansowej.
Dokumenty związanie z nieruchomością
- Umowa przedwstępna ze sprzedającym – osobą prywatną, bądź deweloperem.
- odpis z księgi wieczystej
- dokumenty, które potwierdzą prawo własności zbywcy
- dokumenty weryfikujące dewelopera
- dokumenty weryfikujące, czy nieruchomość nie jest obciążona długami
Dokumenty osobowe
- Dowód tożsamości – paszport, dowód osobisty, prawo jazdy, inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo – potrzebne będą dwa z wymienionych
- W przypadku rozdzielności majątkowej, stosowna umowa
Dokumenty dotyczące kondycji finansowej
Liczba wymaganych dokumentów zależy od sposobu zatrudnienia lub samozatrudnienia. Niezbędne dla każdego z typów okażą się na pewno:
- zaświadczenie o wysokości dochodów
- zeznanie podatkowe za poprzedni rok podatkowy
- wyciąg z rachunku bankowego za okres 3-6 miesięcy (w zależności od banku)
- dokumenty potwierdzające wysokość innych zobowiązań kredytowych (jeśli są)
Kolejnym krokiem jest wypełnienie wniosku bądź wniosków kredytowych według wzorów i przedłożenie ich z kompletem dokumentów. Może okazać się, że w trakcie rozpatrywania wniosku, bank będzie żądał dodatkowych, co przedłuży czas oczekiwania na decyzję. Średni czas procesu przyznawania kredytu hipotecznego to okres od 30 dni do nawet trzech miesięcy.
Justyna Zienkiewicz
Artykuł napisany na podstawie strony inwestycji 6 Dzielnica we Wrocławiu |