W jaki sposób wytypować miejsca, w których opłaca się prowadzić serwis drukarek? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Jaka?
Serwis drukarek to specyficzne zajęcie. Większość ludzi z niego nie korzysta. Z drugiej strony są organizacje, którym trudno się bez niego obyć. I właśnie ta cecha determinuje geograficzny rozkład tego rodzaju biznesów.
Biznes dla innych biznesów
Nie da się ukryć, że serwis drukarek to typowa działalność prowadzona na zasadach b2b. Skrót, który rozszyfrować można jako business to business mówi wszystko. Tego rodzaju usługi świadczone są przede wszystkim przedsiębiorstwom. Osoby prywatne korzystają z nich rzadziej. Nic dziwnego.
W przeciętnej organizacji, czy to w urzędzie czy w przedsiębiorstwie prywatnym, liczba drukowanych stron jest bardzo duża. Każdego dnia pojawiają się nowe umowy, faktury i dokumenty. Każdy z nich potrzebuje sprawnej drukarki. Sprawnej, a więc takie, która jest w stanie drukować szybko i dużo. A także przez długi czas.
Firma nie może pozwolić sobie na to, żeby kupować najtańszy sprzęt na wyprzedaży w znanej sieci handlującej elektroniką. Nie może wymieniać urządzeń drukujących co miesiąc. Dlatego kupuje sprzęt wysokiej klasy, co oznacza również – drogi. Wymagający odpowiedniej opieki. Tę zapewnia oczywiście serwis drukarek.
Od dziewięciu do stu dziewięciu
Nie wszędzie firm świadczących tego rodzaju usługi jest tyle samo. Dane Głównego Urzędu Statystycznego są nieubłagane. W niektórych województwach znalezienie takiego przedsiębiorstwa graniczy z cudem. Spójrzmy na twarde liczby.
W lubuskim nie ma nawet dziesięciu firm zajmujących się obsługą drukarek. Jest ich dokładnie dziewięć. Równie ciężko znaleźć serwis drukarek w warmińsko-mazurskim czy lubelskim. Odpowiednio – dziesięć i dwanaście. A jak to wygląda sytuacja w innych regionach?
Są takie województwa, w których serwisów naprawiających, konserwujących czy po prostu dbających o drukarki jest bardzo dużo. Należą do nich wielkopolskie i małopolskie. Tam tego rodzaju firm jest odpowiednio 58 i 56. Dwa województwa wyraźnie odstają od reszty. To śląskie i mazowieckie. W pierwszym firm naprawiających urządzenia drukujące jest 100, w drugim aż 109.
Więcej firm, więcej serwisów
Czy takie wyniki są przypadkowe? Wręcz przeciwnie. Jak już zostało powiedziane na początku, serwis drukarek to biznes, który działa na rzecz innych biznesów. Jednym słowem, opłaca się go prowadzić tylko tam, gdzie przedsiębiorstw, urzędów i innych organizacji jest dużo.
W praktyce oznacza to, że warto przyjrzeć się temu, ile firm działa w danym regionie. Niemal automatycznie będzie wiadomo, jak dużo funkcjonuje tam przedsiębiorstw zajmujących się drukarkami. Przykład?
W podlaskim firm jest tylko 94 tys., a serwisów drukarek – 18. W zachodniopomorskim odpowiednie liczby to 217 tys. i 28. A w śląskim: 453 tys. oraz 100. Dane statystyczne nie kłamią i potwierdzają tezę mówiącą, że serwis drukarek może być opłacalny tylko wtedy, gdy ma co serwisować. A więc gdy działa tam, gdzie działają inne przedsiębiorstwa.
Autor artykułu
Artykuł został przygotowany we współpracy z serwisem drukarek Alfamax |