Infokioski, to świetny sposób na podniesienie efektywności działania organizacji. Trzeba tylko wiedzieć, w jaki konkretnie sposób je wykorzystywać.
Dla niektórych to normalka. Dla innych infokioski to wciąż terra incognita. A przecież jest to rozwiązanie, które pozwala znacznie podnieść efektywność działania przedsiębiorstwa czy instytucji.
Sposób pierwszy: informuj o tym, co się dzieje
Bez wątpienia jedną z pierwszych branż, które rozpoznały potencjał, jaki drzemie w kioskach elektronicznych była ta rozrywkowa. Odpowiednio umieszczone, sprawdzają się doskonale jako miejsca, w których można pozyskiwać informację o tym, co w danym miejscu się dzieje. W ten sposób infokioski stają się fizycznymi odpowiednikami strony internetowej czy informacji w budynku kina, teatru czy domu kultury.
Teraz wykorzystanie tego rodzaju urządzeń jest znacznie szersze. Weźmy choćby dworce kolejowe. Choć w Polsce nie jest to zbyt popularne, za granicą można bez większych problemów sprawdzić połączenia korzystając z takiego właśnie rozwiązania. Infokioski odciążają więc pracowników kolei, sprawiają, że pewne sprawy załatwić można szybciej i sprawniej.
Sposób drugi: umożliwiaj załatwienie prostej sprawy
To ważne – w wielu przypadkach załatwienie prostej sprawy nie wymaga żadnej interakcji z człowiekiem. Wspomniane wcześniej uzyskanie informacji o połączeniach niewątpliwie jest jednym ze sztandarowych przykładów, są jednak także i inne. I to w miejscach, które wcale nie kojarzą się z prostotą.
Przykładowo, infokioski mogą znakomicie sprawdzić się w rozmaitych urzędach. Administracja musi przecież borykać się z licznymi sprawami, które niekoniecznie wymagają zaangażowania pracownika. Choćby wtedy, gdy trzeba odebrać zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami składek społecznych. Po co chodzić do pokoju nr 3487, skoro można załatwić to w infokiosku (ale nie u nas)?
Sposób trzeci: sprzedawaj wybrane usługi
Podobnie jest z wybranymi usługami. Wspomniany wyżej infokiosk, którego zadaniem jest uświadamiać pasażerów, o której i gdzie odjeżdżają pociągi, może być także bezobsługową kasą. Dzięki sprawnej drukarce podróżny może kupić bilet korzystając z karty kredytowej czy debetowej bez konieczności angażowania pracownika.
Ten mechanizm wykorzystują dziś m.in. stacje benzynowe. Na tak zwanych bezobsługowych zainstalowane są właśnie dostosowane do konkretnych wymagań infokioski. Nie trzeba nikogo do nalewania czy przyjmowania zapłaty. Klienci radzą sobie znakomicie sami. Nie inaczej jest np. w infokioskach stawianych przez firmy zajmujące się drukiem, w których można odebrać przesłane wcześniej przez internet zdjęcia.
Sposób czwarty: połącz wszystko w jedno
Co z tego wszystkiego wynika? Tyle, że najbardziej efektywne infokioski dopasowane są ściśle do przedsięwzięcia, w którym są wykorzystywane. Mogą mieć różne funkcje, nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wykorzystywać je wszystkie w jednym urządzeniu. Informować, umożliwiać załatwienie sprawy i dokonanie transakcji.
W ten sposób można nie tylko znakomicie przyspieszyć proces obsługi klienta, ale także podnieść efektywność działania organizacji. Zamiast zajmować się obsługą prostych spraw, pracownicy mogą przecież zająć się czymś znacznie poważniejszym. Z korzyścią dla firmy i siebie.