Drugie wydanie Architektury - Murator w roku 2008. Od redaktora: Kryterium bezpieczeństwa, choć nie jest oficjalnie wymieniane jako jedno z głównych elementów planowania, w praktyce nie pozostaje bez wpływu na sposób projektowania nie tylko pojedynczych domów, ale też całych fragmentów miast. W samej Warszawie jest już ponad 400 strzeżonych osiedli - i popyt na mieszkania w tego typu zabudowie stale się utrzymuje.
Osiedla zamknięte, wielkie molochy usługowe, przekraczające jakiekolwiek realne potrzeby wysokościowce, czy miasteczka służące wyłącznie rozrywce, nie mają nic wspólnego z tradycyjnie pojmowanymi zasadami rozwoju miast. Udział architektów w tych przedsięwzięciach jest jednym z symptomów widocznej od dłuższego czasu na świecie, a w Polsce od lat kilkunastu, zmiany mitu zawodowego projektantów – z postawy walki z zastaną rzeczywistością w kierunku jej akceptacji.
Sprzedając mieszkania, deweloperzy dają obietnice nie tylko bezpiecznego, ale nieomal rajskiego życia - w otoczeniu bujnej zieleni, zadbanych ścieżek pieszych i rowerowych, uroczych widoków i sąsiadów z odpowiedniej sfery społecznej.
A jaka okazuje się rzeczywistość?
Jak się Państwu mieszka? - reportaż z Mariny Mokotów, największego polskiego osiedla zamkniętego - traktowanego w tej publikacji tylko jako przykład, jest próbą odpowiedzi na to pytanie.
INFORUM
Prawie jak zabytek
Ruina sama w sobie jest wartością i powinna być chroniona. To stanowisko konserwatorów zabytków w odpowiedzi na lawinowo rosnące w Polsce zjawisko odbudowy zamków. Jest ono zgodne z tak zwaną Kartą Wenecką uchwaloną w 1964 roku – międzynarodowym dokumentem zalecającym pozostawianie ruin w stanie w jakim przetrwały do naszych czasów. Tymczasem coraz więcej ludzi czy instytucji stać na to by rezydować w odbudowanym zamku lub uczynić z nich atrakcję turystyczną. Trudno odmówić racji konserwatorom, którzy chcą uchronić ruiny od przekształcenia ich w kuriozalne czasem pastisze historycznych budowli. Jednak należy pamiętać, że dosłowne traktowanie Karty Weneckiej uniemożliwiłoby odbudowę Warszawy, Gdańska czy Elbląga.
Zdjęcie: Agnieszka Dąbrowska
PEJZAŻE
Witamy w Marinie. Jak się żyje w osiedlu zamkniętym?
Wokół Mariny narosło wiele mitów i obaw. Dlatego po ponad dwóch latach od pierwszej publikacji (12/2005) wracamy do Mariny, by przekonać się jak wygląda życie jej mieszkańców. Czy arkadyjska wizja dewelopera odpowiada rzeczywistości? Czy Marina jest taka straszna jak ją malują urbaniści, socjolodzy, psycholodzy, dziennikarze? Artykuł uzupełniają wypowiedzi generalnego projektanta osiedla Stefana Kuryłowicza i profesora socjologii Bohdana Jałowieckiego.
Zdjęcie: Marcin Czechowicz
PREZENTACJE
Dom w Toruniu
Bryła inspirowana Rudin House szwajcarskiego biura Herzog & de Meuron, rozpoznawalna jest jako dom i stanowi jego archetyp. Autorzy używając znanych form i materiałów stworzyli nowatorską kombinację, która nadała budynkowi nowy wymiar. Metalowy dach bez okapów, niewykończone betonowe ściany i różnej wielkości okna są konsekwencją pierwotnej idei abstrakcyjnej bryły. Dlatego mimo tradycyjnej i prostej formy, budynek można określić mianem awangardowego. A w kontekście sąsiadujących z nim rezydencji prezentuje się intrygująco, wręcz kontrowersyjne.
Autor Projektu: medusagroup, architekci Przemysław Łukasik , Łukasz Zagała
Zdjęcie: Daniel Rumiancew
TECHNIKA
Architektura poprzez technikę. Szkoła na terenach Zollverein w Essen
W tym roku w dziale Technika prezentujemy najnowsze, znaczące realizacje architektoniczne powstałe dzięki wykorzystaniu współczesnych zdobyczy techniki i inżynierii. W lutym – Szkoła Zarządzania i Dizajnu Zollverein w Essen w Niemczech. Najciekawsze zagadnienia techniczne to między innymi dyspozycja funkcjonalna wnętrz, budowa okien, konstrukcja ścian i stropów, ogrody na dachu oraz koncepcja mikroklimatyczna wewnątrz budynku.
- Autor projektu:
- architekci Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa / SANAA
- Zdjęcie:
- Thomas Mayer
OKŁADKA
Paweł Przybył
Paweł Przybył (ur. 1977) zajmuje się szeroko rozumianą grafiką użytkową. Swobodnie porusza się między głównym nurtem współczesnej grafiki a czystym stylem grafiki szwajcarskiej. Jest właścicielem i twórcą własnej firmy ubraniowej Fenix Athletico (fenixatl.com), za którą w 2006 roku otrzymał nagrodę w konkursie magazynu “2+3D” na 20 najlepszych projektów z ostatnich pięciu lat w Polsce. W przeszłości był twórcą szaty graficznej magazynów “Hiro” oraz “Dosdedos”, oraz współtworzył wizerunek znanych światowych firm w międzynarodowej agencji reklamowej Leo Burnett. W 2005 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego telewizji 4fun.tv (nagroda Kreatura 2005). Obecnie jest związany z MTV Europe i MTV Arabia dla których projektuje oraz produkuje spoty i dżingle telewizyjne.