Kontekst urbanistyczny. Działka przeznaczona pod obiekt muzeum położona jest w Kielnie, 20km od Gdyni w kierunku zachodnim, na terenach wiejskich o niskiej intensywności zabudowy. Sąsiednia zabudowa to dwa domy oraz złomowisko zlokalizowane po drugiej strony drogi.
Chaotyczna zabudowa, skłoniła nas do szukania formy projektowanego budynku, która z jednej strony będzie neutralna i pasująca urbanistycznie do rozrzuconych domów, z drugiej będzie się wyróżniała informując, iż funkcja w niej zawarta jest nietypowa.
Wszystkie te warunki spełnia obiekt zaprojektowany na planie koła. Forma spłaszczonego walca, który podnieśliśmy od strony frontu, dzięki czemu w naturalny sposób uzyskaliśmy wejście do obiektu oraz doświetlenie strefy ekspozycji. Ponieważ niewielka działka zmusiła nas do zaprojektowania budynku dwukondygnacyjnego, pozostałe funkcje umieściliśmy w suterenie zaprojektowanej pod dominująca częścią wystawową.
Układ funkcjonalny
Budynek funkcjonalnie został podzielony na dwie główne części. Strefę ekspozycji umieszczoną w części naziemnej i częściowo na kondygnacji -1 oraz antresoli, strefę zaplecza, biurową, mieszkalną, laboratorium i warsztatową w części podziemnej (w suterenie).
Kondygnacja 0 / część ekspozycyjna
Powierzchnia ekspozycji (1681m2 łącznie z antresolą i częścią podziemną ), pomieści maksymalnie 70 samochodów. Antresola zaprojektowana wkoło powierzchni ekspozycyjnej została przewidziana na część gastronomiczną, oraz na prezentację kilku wybranych modeli samochodów. Strefę ekspozycji uzupełnia punkt info, mini bar oraz jedna toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Informacja połączona jest schodami z pomieszczeniem obsługi klienta zlokalizowanym na kondygnacji -1.
Kondygnacja -1 / funkcje dodatkowe.
Wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu, skarpę od strony południowo-zachodniej, zaprojektowaliśmy część podziemną tak, aby możliwe było jej pełne doświetleni i dzięki temu mogliśmy zaprojektować następujące funkcję.
Część warsztatowa: 2 stanowiska naprawcze, lakiernia, magazyn części, pomieszczenie socjalnie dla mechaników, oraz powierzchnia dodatkowa przeznaczona na garaż (maks. 8 samochodów). Przewidujemy możliwość zwiedzania strefy warsztatowej, w której mogą być wystawiane samochody jeszcze nie odrestaurowane. Cześć warsztatowa połączona jest bezpośrednio z halą wystawową na kondygnacji -1.
Część biurowa: 2 pomieszczenia biurowe, laboratorium + pomieszczenia zaplecza socjalnego (szatnie, węzły sanitarne, pomieszczenie socjalne) bezpośrednio zlokalizowane przy strefie obsługi klienta.
Cześć zaplecza technicznego składająca się dużej kotłowni ( dwa piece na paliwo stałe + dwa zbiorniki na wodę łącznie 2m3) oraz dużego pomieszczenie przeznaczonego na magazyn na opał, połączonego bezpośrednio z kotłownią.
Część mieszkalna o powierzchni 56m2, dwa pokoje, kuchnia, łazienka, przeznaczone dla kierownika obiektu.
Cześć ekspozycyjna: połowa podpiwniczenia rotundy została przeznaczona na część wystawową.
Konstrukcja
Budynek został zaprojektowany w konstrukcji żelbetowej (suterena) oraz w szkieletowej drewnianej (część wystawowa, naziemna).
Część wystawowa oparta została na 16 drewnianych słupach umieszczonych po obwodzie. Szesnaście drewnianych kratownic wspartych na obwodowych słupach po drugiej stronie oparte są na jednym wspólnym żelbetowym trzonie, zlokalizowanym w części centralnej koła, na planie którego budynek został zaprojektowany.
Głównym problemem powstałym z połączenia tych dwóch rodzajów konstrukcji było oparcie konstrukcji drewnianej na stropie żelbetowym kondygnacji -1. Środkowy filar z kondygnacji wyższej wspiera się na nośnej ścianie zewnętrznej (oporowej) sutereny. Pozostałe drewniane słupy obwodowe trafiają przypadkowo w strop. W projekcie pokazaliśmy rozwiązanie, które polega na zastosowaniu wieńca żelbetowego (połowa okręgu), podniesionego w górę ponad strop oraz obniżonego w dół, dzięki temu jego wysokość wynosi do 1m co pozwoli na przeniesienie obciążeń z górnej kondygnacji. Drugie rozwiązanie, droższe ale bardziej uniwersalne w kontekście przyszłej rozbudowy, to zastosowanie tzw. „transfer slab” czyli grubej na całej powierzchni płyty żelbetowej. Kwestia przenoszenia obciążeń z części drewnianej na żelbetową dotyczy tylko połowy budynku części wystawowej. W drugiej połowie problemu nie ma, ponieważ układ ścian odpowiada usytuowaniu słupów nośnych kondygnacji parteru.
Przewidujemy drewniane kratownice o długości do 18m, wysokość około 1,5m. Słupy drewniane nośne z drewna klejonego o wymiarach 20x60cm i wysokości od około 4,5m do 8m.
Materiały wykończeniowe
Podobnie jak w przypadku funkcji, konstrukcji czy też formy architektonicznej, również w kwestii wykończenia budynku, obiekt podzielony jest na dwie części.
Dolna część wykonana w technologi żelbetowej, ściany zewnętrzne jednocześnie są elementem wykończenia wnętrz (ograniczenie kosztów), posadzka betonowa przemysłowa, elewacja sutereny ocieplona styropianem wykończona tynkiem imitującym beton lub tez w celu obniżenia kosztów zwykłym tynkiem cienkowarstwowym malowanym w kolorze szarym.
Cześć naziemna wykończona elewacją drewnianą, z zewnątrz deski o szerokości 10-12cm, nabijane na łaty w pionie w odstępie 1-1,5cm, szpary pomiędzy deskami spowodują, że elewacje staje się bardziej przestrzenna. Elementy drewniane zewnętrzne impregnowane w kolorze ciemnym. Uzyskana ciemna elewacja drewniana będzie kontrastem dla jasnego wnętrza.
Wykończenie ścian wewnątrz podobnie jak zewnętrzna elewacja, deski w układzie pionowym nabijane na łaty, przerwa pomiędzy deskami 1-1,5cm, deski malowane w kolorze białym. Drewniane słupy malowane również w kolorze białym, kratownice, ze względu na ich ukrycie nad sufitem rastrowym podwieszanym, malowane w kolorze czarnym. Posadzka w części wystawienniczej wykonana z żywicy epoksydowej w kolorze jasnym. Cała część wystawiennicza ma być tylko tłem dla eksponowanych samochodów.
Pomorskie Muzeum Motoryzacji - II miejsce
JAGIEŁŁO KRYSIAK ARCHITEKCI
www.jk-a.pl
autorzy. Marcin Jagiełło, Jarosław Krysiak
współpraca: Bartek Ordon
po kliknięciu powiększenia