Pomysł na zwycięski projekt architektoniczny w konkursie „Projekt VISAGE” zrodził się na rzeszowskich osiedlach: „Piastów” oraz Grota-Roweckiego. To miejsca, gdzie powstały pierwsze w tym mieście wysokie budynki mieszkalne. W koncepcji jego twórców, ma on stanowić uzupełnienie istniejącej zabudowy w duchu modernizmu polskiego międzywojnia, a przy tym jest próbą odnalezienia współczesnej, wyrazistej, ale i prostej formy.
Głównym założeniem konkursu „Projekt VISAGE”, którego pomysłodawcą i organizatorem była firma Henkel, było pokazanie twórczego użycia materiałów z linii Ceresit VISAGE. Zespół pracowni RPM architekci tworząc projekt postawili na dialog z istniejącym układem urbanistycznym, który tworzą popularne bloki mieszkalne w najbliższej okolicy wybranej lokalizacji. Obiekt ma przede wszystkim przyciągać wzrok i zwracać uwagę. Tworzą go bryły, kształtem zbliżone do prostokątów, rozsunięte wzdłuż osi poziomej i kolejno tworzące: oddzieloną klatkę schodową, część mieszkalną oraz częściowo zabudowane tarasy dla mieszkań skrajnych. Formę zainspirowały struktury elewacji istniejących budynków oraz występujące podziały.
Prezentowany budynek mieszkalny ma charakteryzować się prostotą realizacji, dlatego zastosowano w nim naturalne i łatwo dostępne materiały, czyli głównie szkło i tynk. W projekcie, zgodnie z założeniami konkursowymi, zastosowano szereg tynków Ceresit z linii VISAGE. Kolorystyka elewacji opiera się głównie na tynku Ceresit CT710 VISAGE o efekcie kamienia w kolorach panama cream z częściowym wykorzystaniem tynków india black oraz mozambic graphite w elementach struktury galerii. Szklaną fasadę wykorzystano jako część zabudowy klatki schodowej oraz częściowych przeszkleń balustrady w galerii.
„Zastosowane przez nas kolory i materiały najbardziej pasują do budownictwa mieszkalnego wielorodzinnego, ze względu na swoją uniwersalność oraz łatwość w nawiązaniu harmonii z otoczeniem – przekonuje Krzysztof Radke, szef zespołu projektowego z pracowni RPM architekci
Nie tylko bryła i elewacja, ale także przestrzeń
Budynek wielorodzinny to nie tylko bryła budynku, elewacja czy dach, ale także przestrzenie, które znajdują się w środku i poza nią. Architektura budynków mieszkalnych wielorodzinnych powinna odpowiadać na potrzeby mieszkańców, powinna też być wygodna, estetyczna i bezpieczna.
„Zadaniem architekta projektującego budynek mieszkalny wielorodzinny jest jak najefektywniejsze wykorzystanie przestrzeni poprzez, np. wprowadzenie czystego układu komunikacyjnego" – dodaje Krzysztof Radke.
Budynek został oparty na rzucie prostokąta, o powtarzających się segmentach. Mieszkania zaprojektowano jako dwupoziomowe, dzięki czemu stanowią ciekawą alternatywę dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zlokalizowanych w bliskiej odległości centrum miasta. Dostęp do mieszkań jest uzyskany bezpośrednio przez wejścia z galerii.
Racjonalizacja powierzchni
Powierzchnia zabudowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego wynosi 637,36 m2, natomiast powierzchnia użytkowa wszystkich kondygnacji łącznie to 2159,70m2. W projektowanym budynku parter przeznaczony jest na cele handlowo – usługowe. Na wyższych kondygnacjach znajduje się 12 dwupoziomowych mieszkań, które są zróżnicowane pod względem powierzchni oraz układu funkcjonalnego. Od zachodu zlokalizowano największe mieszkania, kolejne cztery to mieszkania o podobnej powierzchni – zróżnicowane pod względem funkcjonalnym, natomiast mieszkania od strony wschodniej posiadają dodatkowo wyjście na prywatne tarasy.
Budownictwo wielorodzinne nie pozostawia projektantom tak szerokiego wachlarza możliwości przy projektowaniu, jak ma to miejsce w przypadku budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego czy usługowego. Ograniczenia widoczne są głównie przy stosowaniu materiałów elewacyjnych i wykończeniowych, co często jest uwarunkowane względami ekonomicznymi czy też przeznaczeniem funkcjonalnym obiektu. Stąd najczęściej stosowanymi materiałami w budownictwie wielorodzinnym są zdecydowanie tynki elewacyjne, szkło, czy też częściowe zastosowanie elementów drewnianych, bądź kamiennych.
Produkty z linii Ceresit Visage okazały się doskonałym materiałem dla tej grupy obiektów, głównie dzięki niebanalnemu podejściu do charakteru tynków elewacyjnych. Oferowana przez Ceresit linia tynków i farb elewacyjnych jest idealną alternatywą dla naturalnych materiałów. W przeciwieństwie do naturalnych surowców powszechnie stosowanych, kamienia, czy drewna, proces kładzenia tynków jest zdecydowanie łatwiejszy, bardziej ekonomiczny, przy zachowaniu tych samych walorów estetycznych.
Projekty wszystkich wyróżnionych prac można znaleźć na stronie www.projektvisage.pl
RPM architekci to grupa projektantów, w której doświadczenie współgra ze świeżością przy komponowaniu krajobrazu dla potrzeb architektury, to zespół ludzi nie obawiających się nowych wyzwań, podejmujących się tworzenia niekonwencjonalnych projektów. Biuro założone w 2010 r., zrodzone z przyjaźni, oparte na wieloletniej współpracy i podobnym spojrzeniu na kształtowanie przestrzeni przez swoich właścicieli, Krzysztofa Radke i Roberta Matułę.
Krzysztof Radke, studia na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Krakowskiej ukończył w 2002 r., swoje doświadczenie zdobywał w biurach projektowych w kraju i za granicą. Po zakończeniu praktyki zawodowej i uzyskaniu uprawnień budowlanych w specjalności architektonicznej bez ograniczeń. Pełni rolę architekta prowadzącego w pracowni, w pełni odpowiedzialny za wizję artystyczną.
Robert Matuła, studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej o specjalności Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie ukończył w 2003 r., doświadczenie zawodowe zdobywał na terenie całej Polski, po zakończeniu praktyki zawodowej i uzyskaniu uprawnień budowlanych w specjalności konstrukcyjno – budowlanej bez ograniczeń, pełni rolę konstruktora w pracowni.
Paulina Grzybek, dołączyła do zespołu w lipcu 2012 r, studia na Wydziale Architektury i Urbanistyki w Wyższej Szkole Technicznej ukończyła w 2013 r., z trzyletnim doświadczeniem w projektowaniu. Pełni w pracowni rolę asystenta architekta.
Łukasz Kubala, dołączył do zespołu w kwietniu 2012 r., studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej o specjalności Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie ukończył w 2011 r. W pracowni pełni rolę asystenta konstruktora.
Natalia Krząszcz, w pracowni zatrudniona od początków działalności, studia na Wydziale filologii polskiej ze specjalnością medialną oraz specjalnością kulturoznawstwo Akademii Techniczno – Humanistycznej w Bielsku – Białej ukończyła w 2010 roku. W pracowni odpowiedzialna jest za formalną część dokumentacji projektowej.