Zdrowe i energooszczędne mieszkanie – diabeł tkwi w szczegółach

Informacja Prasowa

21-05-2013  Autor: Magdalena Święcka   Źródło: Energooszczędność w moim domu   Kategoria: Porady, produkty, technologie

Sposobów na lepsze zdrowie szukamy dziś nie tylko u lekarza, dietetyka, czy osobistego trenera. Ze względu na duży wpływ otoczenia na nasze samopoczucie, coraz częściej wyposażamy mieszkania w zdrowe produkty, dokładnie sprawdzamy skład i pochodzenie materiałów wykorzystanych do budowy domów. O rozwiązaniach pomagających w uzyskaniu bezpiecznego mikroklimatu wnętrz, mówimy w ramach kampanii Energooszczędność w moim domu.

Dostęp naturalnego światła, cyrkulacja powietrza i jakość materiałów użytych do budowy i wykończenia wnętrza to według Polaków najważniejsze czynniki wpływające na komfort i zdrowie w mieszkaniu. Tak wskazali uczestnicy badania Energooszczędność w moim domu, zrealizowanego na początku 2013 roku na zlecenie przedstawicieli sektora budownictwa zrównoważonego. W praktyce o naszym samopoczuciu decyduje wiele elementów, o których warto wiedzieć, decydując się na zakup lub remont mieszkania, czy domu.

Ostatecznie o wyborze produktów i materiałów do budowy decyduje budżet i wytyczne przyjęte przez deweloperów. Ci ostatni, ze względu na zmieniające się potrzeby klientów, coraz częściej uwzględniają w swoich projektach rozwiązania przyjazne zdrowiu i środowisku. Ekologiczny standard wykończenia mieszkań proponuje Skanska Residental Development, która w Polsce wprowadza zielone wzorce sprawdzone w krajach skandynawskich. „Zależy nam, aby materiały stosowane do wykończenia wnętrz w naszych zielonych inwestycjach były zdrowe dla użytkowników i bezpieczne dla środowiska naturalnego” – mówi Justyna Biernacka, Quality Assurance Leader ze Skanska Residential Development. „Wybieramy materiały naturalne, takie jak drewno w przypadku podłóg i drzwi. Nasze drewno pochodzi z kontrolowanych upraw, potwierdzonych certyfikatami FSC (Forest Stewardship Council). Dzięki temu mamy pewność, że nie przyczyniamy się do dewastacji lasów i wspieramy racjonalną gospodarkę zasobami leśnymi. Stosujemy najlepszej jakości materiały regionalne, wyprodukowane w promieniu do 800 km od miejsca ich wbudowania. Dzięki temu wspieramy lokalny przemysł i ograniczamy emisję CO² do atmosfery, związaną z transportem materiałów z odległych miejsc” – dodaje. Zdecydowana większość elementów wykończeniowych, stosowanych przez Skanska Residential Development, została wyprodukowana w Polsce. Urządzenia sanitarne dobrano w sposób umożliwiający zmniejszenie zużycia wody o 30%, co jest rozwiązaniem przyjaznym zarówno dla środowiska, jak i kieszeni użytkowników. W przypadku chemii budowlanej i farb wybierane są produkty, które charakteryzują się jak najmniejszą emisją lotnych związków organicznych (LZO), które stanowią źródło zanieczyszczeń powietrza oraz są przyczyną podrażnień i alergii. Na przykład farby stosowane we wnętrzach mieszkań, oferowanych przez firmę Skanska Residential Development, zawierają mniej niż 5g/l LZO, podczas gdy norma dopuszcza do 30 g LZO w litrze farby. To samo dotyczy klejów do płytek, uszczelniaczy i innych substancji chemicznych stosowanych do wykończenia wnętrz – wszystkie posiadają certyfikaty EMICODE najwyższej klasy EC1 i EC1+ potwierdzające bardzo niską emisyjność tych produktów. Jeśli chodzi o dostęp do światła naturalnego – zapewnia się go poprzez odpowiednie projektowanie budynków, z uwzględnieniem dużej ilości przeszkleń. W częściach wspólnych – na klatkach schodowych, parkingach – stosuje się najbardziej energooszczędne oświetlenie typu LED, które pozwala na redukcję zużycia energii nawet o około 60%.

Oprócz materiałów użytych do budowy i wykończenia budynków, na jakość mikroklimatu wnętrz wpływa także temperatura panująca w pomieszczeniach. Otoczenie, w którym przebywamy powinno zapewniać nam komfort cieplny. Nasze samopoczucie w dużej mierze zależy od elementów termicznych mikroklimatu tj. temperatura, wilgotności względna, prędkość przepływu powietrza i temperatura promieniowania. Utrzymaniu właściwej temperatury w pomieszczeniach sprzyja dobra izolacja termiczna budynku oraz odpowiednio dobrana wentylacja mechaniczna z rekuperacją ciepła. Dzięki nim zużyjemy też mniej energii cieplnej potrzebnej do ogrzania. A to przekłada się nie tylko na oszczędności finansowe, ale też pomaga zachować lepszą jakość powietrza, ograniczając jego przesuszenie. „Dobra izolacja i system wentylacji gwarantuje też, że w pomieszczeniach nie będzie rozwijać się pleśń. Domownicy nie zostaną narażeni na rozwój alergii” – mówi Agnieszka Tomaszewska z Instytutu na rzecz Ekorozwoju. „Przy budowie i wykończeniu domu warto zwrócić uwagę na różne czynniki mające wpływ na mikroklimat. Często nie zdajemy sobie sprawy, że przez długie lata, podczas codziennej eksploatacji będą oddziaływały na nasze zdrowie” – dodaje.

Badanie Energooszczędność w moim domu przeprowadzone zostało na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie osób w wieku od 18 lat przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Effective Public Relations oraz przedstawicieli sektora budownictwa zrównoważonego: IRA Inteligentne Rozwiązania Automatyki, NSG Group (właściciel marki Pilkington), Philips, Rockwool, Skanska Residential Development i Velux. Więcej informacji na temat projektu i dotyczących rozwiązań podnoszących standard energetyczny domu i mieszkania można znaleźć na profilu Facebook: Energooszczędność w moim domu.

 

Zdjęcie nr 1 – fot. Skanska Residential Development. Przykładowa aranżacja hollu.

Zdjęcia nr 2 – fot. Skanska Residential Development. Przykładowa aranżacja łazienki.

Zdjęcie nr 3 – fot. Skanska Residential Development. Przykładowa aranżacja salonu.

Zdjęcie nr 4 – fot. Velux. Przez swoje usytuowanie okna dachowe Velux dostarczają więcej światła niż podobnej wielkości okna fasadowe.

Zdjęcie nr 5 – fot. Velux. Naturalne światło w łazience ułatwia korzystanie z niej, a także obniża rachunki za elektryczność.

 

Kampania edukacyjna w mediach Energooszczędność w moim domu ma na celu zwiększenie świadomości społecznej w zakresie rozwiązań podnoszących standard energetyczny domu i mieszkania. W jej ramach przedstawiciele sektora budownictwa zrównoważonego prezentują korzyści wynikające ze stosowania technologii i systemów zmniejszających zużycie energii. Kampania prowadzona przez Effective PR zapoczątkowana została sondażem opinii publicznej zrealizowanym w styczniu 2013 r. przez firmę SMG/KRC MillwardBrown.

Partnerzy merytoryczni kampanii: IRA Inteligentne Rozwiązania Automatyki (www.ira.pl), NSG Group – właściciel marki Pilkington (www.pilkington.pl), Philips (www.philips.pl), Rockwool (www.rockwool.pl), Skanska Residential Development Poland (www.skanska.pl/mieszkaj), Velux (www.velux.pl).

Patroni merytoryczni kampanii: Green Cross Poland (www.greencrosspoland.org), Instytut na Rzecz Ekorozwoju (www.ine-isd.org.pl), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (www.nfosigw.gov.pl), Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej (www.pigeo.org.pl) oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich (www.sarp.org.pl).

Agencja prowadząca kampanię: Effective Public Relations (www.effectivepr.pl).

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com