14. stycznia br. miało miejsce uroczyste otwarcie stacji Porta Susa w Turynie po przebudowie wartej 55 mln euro. Wydarzenie uhonorowali premier Włoch, Mario Monti oraz mer Turynu, Piero Fassina. Stacja została dostosowana do obsługi nowoczesnych, szybkich pociągów.
Zagrożone strajkami
Aby zapobiec zamieszkom w związku ze spodziewanymi strajkami przeciw szybkim kolejom, wejście główne na dworzec obstawiono mobilnymi ogrodzeniami Publifor, które wyprodukował włoski oddział firmy Betafence.
Skuteczna przeszkoda
Ogrodzenie składało się ze 170 paneli ogrodzeniowych Nylofor, osadzonych na betonowych stopach. Sforsowanie, przewrócenie lub przesunięcie zapory o łącznej wadze 2,4 tony i długości 400 metrów było niezwykle trudne.
Historia w tłoku
Dworzec powstał w 1868 roku podczas ekspansji miasta na zachód. 145 lat historii stacji Porta Susa kojarzy się głównie z wiecznymi tłumami i ściskiem – to druga najbardziej zatłoczona stacja Turynu.
Wielkie zmiany
Przebudowa przyniosła zdecydowane zmiany, dodając mnóstwo przestrzeni. Stacja ma teraz cztery kondygnacje, mieszczące podziemne perony, halę biletową, poczekalnie i centrum przesiadkowe. Obiekt został również uzupełniony o systemy wentylacyjne przyjazne środowisku, klimatyzację i ogrzewanie podłogowe. Konstrukcję wieńczy stalowo-szklany dach o wysokości 19 i długości 300 m, zlokalizowany nad peronami.
Pociągi dużych prędkości obu włoskich przewoźników – NTV i Trenitalia – mogą być teraz obsługiwane przez Porta Susa.
Krótko o projekcie
Projekt przebudowy autorstwa studia architektonicznego Arep z Francji wygrał także w międzynarodowym konkursie.
Więcej o krajowych i zagranicznych realizacjach z użyciem produktów Betafence można znaleźć na www.ogradzamy.pl