Od Redaktora: W pierwszej edycji konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE za Najlepszy Budynek Warszawy 1989-1995 uznano przebudowę wzniesionej w latach osiemdziesiątych dwupiętrowej przychodni na siedzibę firmy Hector S.A. Dziś ten obiekt w oczywisty sposób pozostaje w cieniu wielu kolejnych realizacji pracowni Kuryłowicz & Associates, jednak wówczas, 17 lat temu, był wyznacznikiem zmian, symbolem stworzenia nowej wartości w zdegradowanej strukturze miasta. Architektura Hectora jest wyrazem przejścia z „paleotechnicznego” wieku produkcji w „neotechniczny” okres obróbki i konsumpcji informacji pisał w 1996 roku Grzegorz Stiasny. Na stronie www.zyciewarchitekturze.pl zamieszczamy historię konkursu – można tu zobaczyć między innymi Ulubieńców Miast z Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Szczecina, Wrocławia i Warszawy wybranych w edycji z 2000 roku, wszystkie nominowane i nagrodzone budowle z lat 1989-2012, a wkrótce także wszystkie 1064 obiekty zgłoszone do tegorocznej edycji konkursu. Dzięki temu powstanie pierwsza tak szeroka, ogólnodostępna prezentacja polskiej architektury po 1989 roku. Rzeczowa podstawa do analiz, jak bardzo zmieniała się nasza architektura, jej standard, ale i wymagania stawiane nowym realizacjom. Ewa P. Porębska
KONTEKSTY
Krajobraz w betonie i plastiku
Za ekranami akustycznymi znikają polskie pola i lasy, a wygląd naszych plaż zmieniają gabiony i betonowe ostrogi. Niszczymy krajobraz, wydając na to miliony złotych. Ekrany akustyczne i umocnienia nabrzeża powstają w miejscach, w których wcale nie są potrzebne. O problemie mówi się dopiero od kilku miesięcy. Obecnie urzędnicy kilku ministerstw pracują nad zmianami w prawie, chcąc jak najszybciej powstrzymać falę plastiku i betonu, która zalewa Polskę
Autor tekstu: Dawid Hajok, fot: Marcin Czechowicz
REALIZACJE
Małopolski Ogród Sztuki – finalista VII edycji konkurs ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
(Autorzy: Ingarden & Ewý Architekci, architekt Krzysztof Ingarden)
Autorzy Małopolskiego Ogrodu Sztuk uszanowali genius loci, bezbłędnie wpisując obiekt skalą, geometrią i podziałami w istniejącą zabudowę. Na szczęście nie wszystko w tej realizacji jest równie oczywiste. Oryginalność rozwiązań jest tu być może efektem wrażliwości projektantów ukształtowanej ich japońskimi doświadczeniami. Odnajdziemy ją w nieregularnych, intuicyjnych podziałach ażurowej struktury, w umiejętności odnajdywania przestrzeni w wąskich kubaturach, ascetycznym i kontemplacyjnym nastroju zaprojektowanego ogrodu, w idei przenikania architektury z zielenią. O formie otwartej, która bezkrytycznie wchłania cały autentyzm trudnego sąsiedztwa pisze Krzysztof Mycielski, a o projektowaniu siedzib dla nowego rodzaju instytucji kultury, przypominających wielofunkcyjne pałace sztuki budowane przed kryzysem w całej Hiszpanii – Grzegorz Stiasny. W numerze także wypowiedź Krzysztofa Ingardena na temat poszukiwań metody projektowej opartej na twórczej interpretacji i radykalnym abstrahowaniu, konstruktora Mariusza Szafera na temat wyzwań, jakie stawiały skomplikowane warunki hydrogeologiczne i zabytkowe sąsiedztwo oraz dyrektora Teatru Słowackiego Krzysztofa Orzechowskiego o idei stworzenia w Krakowie miejsca, które stanie się prawdziwą syntezą sztuk.
Autorzy tekstów: Grzegorz Stiasny, Krzysztof Mycielski; fot. Marcin Czechowicz
TECHNIKA
Biurowiec Pixel w Melbourne
(Autorzy: studio505)
Pixel to siedziba firmy Grocon wybudowana na poprzemysłowym terenie na przedmieściach Melbourne, który dziś stopniowo zmienia się w dzielnicę biznesową. Budynek zaprojektowano z myślą o możliwie szerokim zastosowaniu aktualnie dostępnych technologii przyjaznych środowisku. Ma charakteryzować się zerowym śladem węglowym, co oznacza m.in., że do jego eksploatacji wykorzystywana będzie jedynie energia słoneczna i wiatrowa, a jej nadwyżki zostaną skierowane do sieci zewnętrznej jako rekompensata tej, którą zużyto w procesie produkcji materiałów budowlanych. Jest to pierwszy w Australii obiekt biurowy o takim standardzie.
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, fot. Ben Hosking
WARSZTAT
Skomplikowany projekt konstrukcyjny świątyni wymusił zastosowanie technologii zapożyczonych z budownictwa inżynieryjno-mostowego, a podniesienie i osadzenie prawie 800-tonowych łączników portalowych wykonano po raz pierwszy w Polsce – o realizacji warszawskiej Świątyni Opatrzności Bożej pisze autor konstrukcji Wojciech Naziębło. Fot. Nazbud
ZAWÓD ARCHITEKT
Choć lawinowo wzrasta liczba dobrych realizacji, polska architektura jest wciąż pomijana na arenie międzynarodowej. Angażuję się w działania, które mogą to zmienić – rozmowa z Krzysztofem Ingardenem, współzałożycielem pracowni Ingarden & Ewý Architekci, współautorem m.in. Małopolskiego Ogrodu Sztuki i muzeum Manggha w Krakowie
KONKURS
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE – konkurs pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego na najlepsze budynki powstałe w latach 2000-2012
5 grudnia 2012 w zmodernizowanym budynku dawnego hotelu Saskiego przy pl. Bankowym w Warszawie odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie VII edycji konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego przez redakcję „Architektury-murator”. Grand Prix dla Najlepszego Obiektu Architektury XXI wieku wręczył Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski. To prestiżowe wyróżnienie przypadło Centrum Informacji Naukowej i Bibliotece Akademickiej w Katowicach, która tym samym pokonała 1064 realizacje nadesłane na konkurs z całej Polski. Podczas finałowej gali wręczono także nagrody główne w czterech kategoriach, nagrody ministerialne oraz pamiątkową tablicę dla projektantów i inwestora terminalu pasażerskiego portu lotniczego w Lublinie, który zwyciężył w internetowym plebiscycie o tytuł Ulubieńca Polski.
Pełną prezentację wszystkich nagrodzonych i wyróżnionych projektów opublikujemy w numerze 2/2013 „A-m”. Fot. Marcin Czechowicz
PIERWSZE W POLSCE
Osiedle Słowackiego w Lublinie było pierwszym w Polsce zespołem mieszkaniowym zrealizowanym według hansenowskiej idei Linearnego Systemu Ciągłego – pisze badacz architektury, adiunkt na WA PW, Maciej Czarnecki
CZYTELNIA
Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca Krzysztof Mycielski, krytyk architektury, i współzałożyciel warszawskiego biura Grupa 5 Architekci. O monografii Nieznany modernizm: architektura Górnego Śląska w okresie międzywojennym pod redakcją Zbigniewa Sąsiadka pisze Krzysztof Zięba, a o książce Jarosława Trybusia Warszawa niezaistniała – Maciej Czarnecki.
CO SIĘ PROJEKTUJE
Wzorcowa biblioteka
Instytut Książki i warszawski SARP ogłosiły konkurs na koncepcję gminnej biblioteki publicznej, która wyznaczałaby nowe standardy w budowaniu obiektów tego typu. Wygrali Anna i Maciej Żukowscy z Białegostoku