Studenci architektury na podstawie bryły budynku potrafią ocenić do której epoki przynależy. Patrząc na jego kształt widzą style i trendy, które dominowały w danym czasie. Bo to właśnie bryła jest znakiem rozpoznawczym architekta i daje impuls do dialogu z odbiorcą.
Empire State Building w Nowym Jorku , Wieża Eiffela w Paryżu czy opera w Sydney, to budynki, które wyznaczały ścieżki i inspiracje dla architektów. Były nowatorskimi projektami, które wyróżniały się na tle miejskiego krajobrazu, wywoływały dyskusje, uśmiech na twarzy, a w skrajnych sytuacjach nawet oburzenie.
Wbrew regułom
Joern Utzon, krytykowany pod koniec lat 50. XX wieku za swój odważny projekt, dopiero niemal pół wieku po zaprojektowaniu gmachu Opery w Sydney został uhonorowany Nagrodą Pritzkera, określaną Noblem w dziedzinie architektury. Zaprojektowany przez niego budynek przypominał kształtem żagle, będące uzupełnieniem otaczającego go morskiego krajobrazu. W latach 50., kiedy tworzył Utzon, królował modernizm, dominowały kubiczne formy, dlatego wychodząc poza obowiązujące ramy, architekt naraził się na krytykę. Uznawany niegdyś za ekscentryczny, budynek Opery jest obecnie symbolem Sydney i całej Australii.
Szkielet z metalu
Nie inaczej było w przypadku wieży Eiffla, która początkowo budziła skrajne emocje, wywoływała dyskusje i spory, by ostatecznie zostać uznaną za symbol Paryża i ikonę architektury. Usytuowanie wieży w historycznym centrum miasta wzbudziło kontrowersje wśród konserwatywnych mieszkańców Paryża, którzy chcieli utrzymać obowiązujące status quo. Wieża zaprojektowana przez Gustave Eiffela z okazji 100. rocznicy Rewolucji , miała być zdekonstruowana z końcem wystawy. Dziś jest silną dominantą w przestrzeni miejskiej Paryża, wokół której toczy się życie mieszkańców i odwiedzających miasto turystów.
Podpis architekta
Projektowanie budynku architekt zaczyna od szkicu bryły. Przykłada do niego dużą wagę, bo to na podstawie jej wyglądu obserwator uznaje budynek za atrakcyjny bądź nie. – Bryła decyduje o unikalności stylu danego architekta. Jest dowodem jego umiejętności i wyobraźni. Za pomocą narzędzi, jakie oferuje program SketchUp Pro, można zaprojektować budynek, którego wszystkie elementy będą z precyzją odzwierciedlać jego rzeczywisty wygląd. Jest to bardzo ważne, z uwagi na to, że bryła budynku jest niczym podpis artysty pod dziełem – mówi Łukasz Popławski z firmy ProGrupa. To na podstawie bryły uznaje się dany budynek za nowoczesny. Architekt decydując się na określony styl w szkicowaniu bryły, tym samym tropem podąża przy projektowaniu wnętrza budynku. Bryła jest dla niego inspiracją, w którą architektoniczną stronę pójść.
Pogoń za nowością, poszukiwanie oryginalności cechuje pracę dzisiejszych architektów. Eklektyzm w sztuce, dotknął także architekturę, stąd trudno doszukiwać się stałych trendów w bieżącej działalności architektów. Ich projekty nie wzbudzają także takich kontrowersji, jak te autorstwa Gustave Eiffla czy Joerna Utzona. Może to nowatorskie prace tych autorów przetarły szlaki architektom, a może to my zmieniliśmy się w bardziej liberalnych, otwartych na nowości obserwatorów?