W 2009 r. Rickard Hederstierna zwyciężył w konkursie Electrolux Design Lab. Po trzech latach od swojego pierwszego stypendium, stał się członkiem grupy projektantów w siedzibie głównej Electrolux w Sztokholmie. Rozmawiamy z Rickardem, który opowiada o swoich doświadczeniach z konkursu oraz przekazuje rady dla tegorocznych uczestników EDL 2012.
Cocoon
W 2009 r., Rickard Hederstierna uwiódł jury swoim futurystycznym projektem „Cocoon”. Projekt “Cocoon” to odpowiedź na problem wzrostu liczby ludzi na świecie oraz coraz większego zapotrzebowania na mięso i ryby. „Cocoon” działa podobnie jak kuchenka mikrofalowa, w której podgrzewamy popcorn. Za jego pomocą przygotujemy przetworzone genetycznie i skompresowane dania mięsne i rybne. Projekt wykorzystuje naukę do produkcji żywności w sposób, który nie będzie obciążał naszej planety w takim stopniu, jak intensyfikacja hodowli i rybołówstwa. Więcej informacji na temat projektu Cocoon można znaleźć na stronie: group.electrolux.com/en/interview-with-rickard-hederstierna-cocoon-design-lab-finalist-2009-2039/
Opowiedz, jak wyglądała Twoja praca nad projektem i jak ten okres wpłynął na Twoje życie?
Byłem na V roku wzornictwa przemysłowego. Wiedziałem, że decyzje, które podejmę, wpłyną na moją przyszłość. Świadomie więc wziąłem udział w konkursie Electrolux Design Lab. Zainspirował mnie wywiad z Henrikiem Otto, który przedstawił temat i założenia tamtej edycji EDL. Spodobała mi się również kultura firmy, która organizuje takie wydarzenia dla studentów. W czasie studiów, w ciągu dnia musiałem pracować, aby się utrzymać. Wieczory i noce spędzałem na przygotowywaniu projektu na konkurs. Postawiłem wszystko na jedną kartę. W tamtym okresie młodzi projektanci mieli trudności z wejściem na rynek. Konkurs był dla mnie sporym wyzwaniem, ale z optymizmem patrzyłem w przyszłość.
Jak przygotowałeś prezentację, w której opisałeś swój projekt? Czy jasno wiedziałeś, od czego zacząć?
Niezupełnie. Na początku przygotowałem 100 stron prezentacji…Potem zredukowałem je do 10. Zdecydowałem, że moja prezentacja będzie miała maksymalnie dużo zdjęć i wizualizacji, i nie za dużo tekstu. Bardzo się starałem, aby moja prezentacja była przejrzysta, przyciągająca uwagę i interesująca.
Opisz swój proces myślowy, który doprowadził do powstania „Cocoon”. Jak wpadłeś na ten pomysł?
Kiedy pracuję nad technologią i rozwiązaniami, które zostaną wykorzystane w przyszłości, zawsze zwracam uwagę na to, aby moje pomysły miały znaczenie i odpowiadały na potrzeby, które dostrzegam. Nigdy nie skupiam się tylko na możliwościach, które oferuje technologia. Tak to się zaczęło. Przeanalizowałem sytuację i warunki, w jakich będą żyli ludzie przez najbliższych 90 lat. Zdefiniowałem nowe potrzeby. Wtedy mogłem nakreślić problem i pomyśleć o jego rozwiązaniu. Wydaje mi się, że to jest klucz do innowacyjnych pomysłów. Zawsze musimy zadawać sobie pytanie: czy mój pomysł ma znaczenie, czy odpowiada na rzeczywiste potrzeby?
W czasie wielkiego finału, prezentowałeś swój projekt „na żywo” przed jury, odpowiadałeś na pytania. Byłeś zdenerwowany?
Naturalnie, że się trochę denerwowałem. Wiedziałem, że to ważny moment. Na szczęście dużo ćwiczyłem przed finałem. Często powtarzałem moją prezentację w domu przed lustrem, nagrywałem ją, a potem odsłuchiwałem. Przed wielkim finałem, mieliśmy dodatkowo próby z trenerem. Doświadczenie, które zdobyłem podczas prezentacji „na żywo”, okazało się bardzo przydatne. Wykorzystałem je w wielu wykładach, spotkaniach, wywiadach, które odbyły się po zakończeniu konkursu Electrolux Design Lab. Ponadto, jako projektant często bierzesz udział w różnych wystąpieniach. Musisz być pewny swojego projektu, umieć go zaprezentować i przekonać do niego innych.
Co czułeś, kiedy z Twojego pomysłu na kartce powstał realny model „Cocoon”?
Na początku w ogóle nie wiedziałem, że z projektów powstaną modele. Była to dla mnie ogromna niespodzianka. Strasznie czepiałem się szczegółów, np.: jaki będzie najlepszy kolor. Chciałem, aby mój model był idealny. To było niesamowite, kiedy profesjonaliści wykonali model „Cocoon” na podstawie mojego projektu.
Jak oceniasz okres po zakończeniu konkursu, kiedy rozpocząłeś swój staż w centrum projektowania Electrolux?
To był niesamowity czas. Szybko zintegrowałem się z zespołem, który pracował nad dużymi, ciekawymi projektami. Wszyscy mieli dla mnie pewną dozę wyrozumiałości. Pozycja stażysty pozwoliła mi się rozwinąć. Z czasem dostawałem coraz poważniejsze zadania.
Ostatnie pytanie: Gdzie szukasz inspiracji?
Regularnie czytam kilka blogów poświęconych wzornictwu. Inspirację czerpię również z architektury. Ogólnie mówiąc, inspiracji do projektowania produktów szukam w innych dziedzinach, takich jak: architektura, natura, malarstwo czy rzeźba.
Dane osobowe:
Rickard Hederstierna
Wiek: 29 lat
Funkcja: Projektant przemysłowy w dziale Zmywania, Duże AGD, Grupa Electrolux
Doświadczenie w konkursie EDL: zwycięzca edycji 2009, autor projektu „Cocoon”.
Rady Rickarda dla uczestników tegorocznej edycji Electrolux Design Lab:
1) Weź udział w konkursie! Zdobędziesz niesamowite doświadczenie, dużo się nauczysz, poznasz utalentowanych i doświadczonych ludzi. Jeśli wygrasz, będzie to świetny początek Twojej kariery.
2) Nie koncentruj się tylko na możliwościach technologicznych. Szukaj znaczenia i celu dla swojego projektu.
3) Myśl globalnie. Zarówno, kiedy szukasz inspiracji, jak i kiedy utrzymujesz swoje standardy.
4) Pamiętaj, aby Twoja prezentacja była zwięzła i interesująca. Zaprezentuj swój tok myślenia, ale bądź oszczędny w szczegółach.
Złota myśl Rickarda:
„Inspiracji do projektowania szukam poza projektowaniem”.
Blogi, które czyta Richard:
www.coolhunting.com
www.core77.com
www.yankodesign.com
abduzeedo.com
www.architizer.com/en_us
Electrolux Design Lab
Electrolux Design Lab, który został zainicjowany 10 lat temu, to międzynarodowy konkurs dla studentów i absolwentów wzornictwa przemysłowego. Zadaniem uczestników jest przygotowanie projektów urządzeń przyszłości zgodnie ze zmieniającym się co roku tematem przewodnim konkursu. W 2012 roku inspiracją ma być „Projektowanie dla zmysłów”. Electrolux Design Lab cieszy się wielką popularnością, co roku wpływają na niego tysiące kreatywnych, interesujących prac. Nagrodą za I miejsce jest płatny staż w jednym z centrów projektowania Electrolux oraz 5 000 euro, za II miejsce 3 000 euro, a za III – 2 000 euro. W zeszłym roku młodzi projektanci z Polski odnieśli spory sukces w tym konkursie. Aż 3 prace z Polski znalazły się wśród 25 najlepszych projektów z całego świata.
W tym roku zgłoszenia w formacie PDF można przesyłać do 1 czerwca 2012 r. Więcej informacji znajduje się na stronie www.electrolux.com/designlab