Od Redaktora: Dominująca w skali Warszawy forma Stadionu Narodowego ma wśród architektów wielu przeciwników. Ale teraz, gdy realizacja jest już faktem, najistotniejsze staje się sensowne wpisanie jej w przestrzeń urbanistyczną Warszawy. W Londynie po Igrzyskach Olimpijskich 2012 pozostanie zagospodarowany teren zielony, przekształcony w jeden z największych parków miejskich w Europie. W Warszawie – póki co – mamy tymczasowe zagospodarowanie i wysoki parkan. Czy brak myślenia o przestrzeni publicznej można tłumaczyć wyłącznie gospodarczym kryzysem? Ewa P. Porębska
Bieżące wydanie
KONTEKSTY
Po co nam polityka architektoniczna?
Społeczny projekt Polskiej Polityki Architektonicznej środowiska zawodowe przygotowały już kilka lat temu. Mimo wielokrotnych obietnic kolejnych ministerstw, decydentom do dziś nie udało się nawet powołać międzyresortowego zespołu, który rozpocząłby prace nad ostateczną wersją tego dokumentu. Uchwalono za to Koncepcję Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Strategia ta, choć ogólna, podejmuje podobne kwestie. Czy PPA jest więc nam w ogóle potrzebna? Pytamy o to m.in. urbanistów Grzegorza Buczka i Huuba Droogha oraz architektów Ewę Kuryłowicz, Wojciecha Gwizdaka i Jerzego Szczepanika-Dzikowskiego
Autor tekstu: Tomasz Żylski
REALIZACJE
Stadion Narodowy w Warszawie
(Autorzy: konsorcjum JSK Architekci, GMP Architekten, Schlaich Bergermann und Partner, architekci Zbigniew Pszczulny, Mariusz Rutz, Hubert Nienhoff, kierownicy projektu: architekci Marcin Chruśliński, Markus Pfisterer)
Dla stołecznej metropolii stadion jest wydarzeniem porównywalnym ze wzniesieniem Pałacu Kultury – przykładem pojedynczego obiektu, który zmienia dotychczasową skalę Warszawy. Z trzech stron odcinają go od miasta i rzeki ruchliwe arterie, rozciągający się wokół teren, chociaż uległ zagospodarowaniu, jest słabo zdefiniowaną urbanistycznie przestrzenią i, podobnie jak plac Defilad w centrum, ma charakter ziemi niczyjej. O architekturze stadionu, który staje się w Warszawie symbolem swojej epoki pisze krytyk Krzysztof Mycielski, a o wpływie, jaki wywarł na przestrzeń i tożsamość miasta – urbaniści Grzegorz Buczek i Magdalena Staniszkis. fot. Marcin Czechowicz
W numerze także:
Porównanie Stadionu Narodowego z dziewięcioma najsłynniejszymi arenami dostosowanymi do rozgrywek Lig Europejskich oraz historia stojącego wcześniej w tym miejscu Stadionu X-lecia – o działającym tam w latach 1989-2008 największym targowisku Europy pisze Joanna Warsza kuratorka wielu organizowanych na jego terenie projektów artystycznych
TECHNIKA
Wieża telewizyjna w Kantonie
(Autorzy: Information Based Architecture – Mark Hemel & Barbara Kuit)
Canton Tower to druga pod względem wysokości wieża telewizyjna na świecie, o 24 metry przewyższyła ją oddana w tym roku Sky Tree w Tokio. Obiekt znajduje się w chińskim Kantonie i mieści nadajniki radiowe, telewizyjne oraz funkcje towarzyszące – platformę widokową, lokale gastronomiczne, sklepy i multipleks. Jego wysokość wynosi około 600 metrów, a średnica w najwęższym miejscu – 22 metry. W części podziemnej zlokalizowane zostały przestrzenie wystawiennicze, handlowe, parking na 600 samochodów oraz stacja autobusowa i metra.
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, fot. www.iba-bv.com, www.cantontower.info
WARSZTAT
Najciekawszym, a zarazem najtrudniejszym elementem do wykonania w biurowcu Prosta Tower była zewnętrzna ściana elewacyjna: krzywoliniowy ruszt żelbetowy podtrzymujący stropy budynku za pośrednictwem wsporników – o projektowaniu i realizacji ażurowej fasady będącej przede wszystkim częścią konstrukcji obiektu pisze jeden z jego współautorów Piotr Kudelski
ZAWÓD ARCHITEKT
Odziedziczyłem pasję po ojcu i przekazałem ją synowi. Bez niej los architekta byłby nie do wytrzymania – rozmowa z Jackiem Buszkiewiczem, autorem modernizacji urzędu wojewódzkiego w Poznaniu zaprojektowanego przez Jerzego Buszkiewicza, którą przeprowadził wspólnie z synem Filipem
PIERWSZE W POLSCE
Muzeum Śląskie, ukończone tuz przed wybuchem II wojny światowej, a będące pierwszą w Polsce maszyną do ekspozycji, miało wiele innowacyjnych rozwiązań jak automatyczne żaluzje, schody na fotokomórkę czy ekrany rozpraszające światło – pisze badaczka architektury, historyk sztuki Uniwersytetu Śląskiego Irma Kozina.
Fot. Szkic koncepcyjny Karola Schayera, projektanta Muzeum Śląskiego; dzięki uprzejmości Muzeum Śląskiego w Katowicach
CZYTELNIA
Nowe pozycje z własnego księgozbioru poleca wrocławski architekt Łukasz Wojciechowski, na temat Architektury wspólnoty Léona Kriera Maciej M. Mycielski polemizuje z Piotrem Lewickim i Kazimierzem Łatakiem, a o swojej najnowszej książce, poświęconej polskiej architekturze XX wieku, opowiada Tadeusz Barucki
CO SIĘ PROJEKTUJE
Galeria Zamek w pobliżu lubelskiej starówki to kolejne podejście Bolesława Stelmacha do tematu centrum handlowego w tej lokalizacji