Kiedy pacjenci myślą o szpitalu, to mają nadzieję na ciche i spokojne miejsce, w którym dojdą do siebie po przebytej chorobie. Tymczasem typowa placówka medyczna pełna jest różnych niepożądanych dźwięków pochodzących z sprzętu medycznego, alarmów, telefonów czy głośnych rozmów. A hałas, który można określić jako "niepożądane dźwięki" dotyka, zarówno fizycznie jak i psychicznie, pacjentów oraz personel.
W opublikowanym w połowie ubiegłego dziesięciolecia badaniu, przeprowadzonym przez Johns Hopkins University, inżynierowie stwierdzili, że w ciągu ostatnich pięciu dekad poziom hałasu w szpitalach stale rośnie, z 57 dB (poziom hałasu normalnej rozmowy) do 72 dB (poziom hałasu na autostradzie). Znacznie przekracza to zalecenie WHO z 1995 r. dotyczące hałasu w szpitalu (35 dB).
Obecny, wysoki poziom hałasu wpływa negatywnie zarówno na pacjentów jak i pracowników szpitali. Takie warunki mogą u pacjentów powodować: podwyższony pozom ciśnienia krwi, zakłócenia snu, zmniejszenie nasycenia krwi tlenem, zmniejszenie szybkości gojenia się ran, ryzyko częstszych hospitalizacji, a u pacjentów na oddziałach neonatologii rośnie częstotliwość akcji serca i oddychania. Pacjenci w hałaśliwych zakładach opieki zdrowotnej są mniej zadowoleni z poziomu opieki. Badania pokazują, że wysoki poziom dźwięku może mieć dla pacjentów negatywne skutki fizyczne i psychiczne. Okazało się np. że narażenie na nagły, nieoczekiwany hałas zwiększa tętno pacjenta co ma to negatywny wpływ na czas trwania leczenia. Wyższe ciśnienie krwi prowadzi do wzrostu ryzyka choroby serca. Badania przeprowadzone na 4 115 pacjentach w 32 szpitalach w Berlinie, dowiodły, że przewlekły hałas zwiększa ryzyko zawału serca o 50 procent u mężczyzn i o 75 procent u kobiet. W warunkach szpitalnych, gdzie przebywają ludzie chorzy, a przez to także psychicznie zestresowani, niepotrzebny hałas może być dla nich bardzo szkodliwy.
Niepożądane dźwięki wpływają także na pracowników. Hałaśliwe otoczenie powoduje wyczerpanie emocjonalne i efekt wypalenia zawodowego, szczególnie wśród personelu pielęgniarskiego. Dodatkowo silnie wiąże się ze zwiększonym stresem i rozdrażnieniem. Praca w takim środowisku powoduje niższą satysfakcję z pracy, wiąże się z konieczności większej koncentracji na prawidłowym wykonaniu swoich obowiązków, a to w konsekwencji prowadzi do zmęczenia i możliwości popełnienia błędu.
Halas jest szczególnie uciążliwy w placówkach służby zdrowia, w których powszechnie stosuje się materiały wykończeniowe o twardych powierzchniach. Są one proste w utrzymaniu w czystości, ale z drugiej strony odbijają dźwięki, wzmacniając ich natężenie i utrudniając komunikację Rozwiązaniem problemów z niewłaściwą akustyką może być miedzy innymi zamontowanie akustycznych sufitów podwieszanych. Poprze pochłanianie niepożądanych dźwięków, w znacznym stopniu zmniejszają one czas pogłosu w pomieszczeniach i kształtują komfort akustyczny,
W badaniu prowadzonym przez Johns Hopkins University również wskazywano na możliwość zastosowania sufitów akustycznych, jednak z zastrzeżeniem, że ze względu na specyficzne wymagania pod względem higieny i zapobieganiu rozwoju groźnych mikroorganizmów, sufity instalowane w obiektach służby zdrowia powinny spełniać także rygorystyczne wymagania higieniczne. Ostatnie lata dostarczają coraz lepszych i bardziej bezpiecznych rozwiązań w tym zakresie.
Nowoczesne panele akustyczne spełniają surowe normy stawiane produktom przeznaczonym do zastosowania w budynkach ochrony zdrowia. Jednym z najlepszych i najbardziej restrykcyjnych przepisów w Europie są opublikowane przez brytyjskie Ministerstwo Zdrowia wytyczne HTM60. Wytyczne te mają pomóc pracownikom służby zdrowia oraz projektantom dokonywać właściwych wyborów podczas tworzenia higienicznego i odpornego na ogień środowiska w placówkach służby zdrowia. Wytyczne określają sześć kategorii parametrów sufitu, w których najważniejsze to właściwości fizyczne powierzchni, odporność na wilgotność i właściwości przeciwpożarowe. W zależności od rodzaju oddziału i nasilenia aktywności, HTM 60 zaleca kategorię sufitu albo jako niezbędną albo opcjonalną.
W celu minimalizowania wpływu hałasu na pacjentów i pracowników, w modernizowanych i nowobudowanych placówkach medycznych w Wielkiej Brytanii instaluje się sufity akustyczne w oparciu o powyższe wytyczne. Jednym z liderów rynku jest Rockfon, który ma w ofercie specjalną linię sufitów przeznaczonych do budynków ochrony zdrowia.
Szpital “Forth Valley Royal”, największy tego typu obiekt w Szkocji, jest przykładem placówki, w której za cel postanowiono sobie stworzenie zdrowego środowiska wewnętrznego dla wszystkich osób z niego korzystających - personelu, pacjentów oraz gości.
W obiektach szpitalnych zainstalowano łącznie 82 tys m2 sufitów Rockfon, w tym 60tys m2 płyt MediCare w pomieszczeniach ogólnodostępnych, poczekalniach, biurach i salach konferencyjnych. Dodatkowo, w pomieszczeniach o zwiększonym poziomie wilgotności, zastosowane sufity MediCare Plus. Obydwa rozwiązania spełniają obowiązujące wymagania dla szpitali i placówek służby zdrowia określone przeze brytyjska normę HTM 60.
Sufity MediCare i Medicare Plus, oprócz doskonałych parametrów akustycznych (klasa A pochłaniania dźwięku), są odporne na rozwój szkodliwych mikroorganizmów i dlatego otrzymały klasę bakteriologiczną odpowiednio B5/B10 i B1, co oznacza że przekraczają wymagania dla obszarów bardzo wysokiego ryzyka. Dodatkowo wydzielają znikome ilości związków lotnych, dzięki czemu spełniają wymagania dotyczące czystości powietrza i posiadają klasę ISO 5, wg klasyfikacji pomieszczeń czystych. Obydwa produkty są bezpieczne nie tylko ze względów higienicznych, ale także dlatego, iż wykonane z niepalnej wełny mineralnej, zapewniają dodatkowo bezpieczeństwo pożarowe i są zaklasyfikowane do najwyższej klasy reakcji na ogień A1. Produkty z linii Rockfon MediCare można także z łatwością czyścić, co sprzyja zachowaniu higieny w pomieszczeniach szpitalnych.
Według lidera tego projektu, Pana Stephena Holmsa „Firma Rockfon była nieocenionym partnerem w trakcie budowy obiektów „Forth Valley Acute Hospital”. Była w stanie dostarczyć rozwiązania, które z jednej strony spełniały wszystkie wymagania obowiązujących przepisów, satysfakcjonowały inwestora ze względu na ich estetykę i łatwość konserwacji, oraz wspierały pracę montażystów z uwagi na łatwość montażu.”
Dla osób zarządzających placówkami medycznymi w Polsce, wyeliminowanie hałasu powinno stać się jednym z priorytetów. Komfort, który przekłada się na wydajność pracy personelu medycznego oraz zadowolenie i szybką rekonwalescencję pacjentów powinna zachęcać do instalowania produktów wpływających na zdrowy klimat wewnętrzny pomieszczeń szpitalnych. Tym bardziej, że na polskim rynku dostępne są także higieniczne i bezpieczne rozwiązania akustyczn.