Ruchy i gesty tancerzy są pełne ekspresji i napięcia jednocześnie. Tancerki rozkołysanymi ruchami bioder, dekoracyjnym ułożeniem palców dłoni, płynnym wirowaniem falban sukni wprowadzają zafascynowanego widza w świat własnych przeżyć i emocji. Rytmiczna i dynamiczna muzyka przenosi odbiorcę w świat niezwykłych doznań estetycznych, rozbudzających wszystkie zmysły, rozpalających wyobraźnię... ...Taka powinna być architektura poświęcona i dedykowana kulturze ognistego flamenco.
FORMA
Forma zagospodarowania działki i budynku stanowi odzwierciedlenie ducha flamenco. Poprzez rzeźbiarską interpretację tematu ukształtowano przestrzenie zewnętrzne i wewnętrzne budynku ISMOF.
Bryła budynku reaguje na zróżnicowaną wysokość terenu otoczenia – unosi się i opada niczym sinusoidalny wykres dynamicznych fal dźwiękowych.
W przyziemiu zadaszonym rozciągniętymi sklepieniami żaglastymi zlokalizowano rozległy plac – będący przedpolem wewnętrznych stref budynku. Przestrzenie wydzielają tu jedynie tafle szkła dzięki czemu wnętrze i zewnętrze przenikają się – przepływając pod łukami ekspresyjnego zadaszenia.
Narożniki bryły uniesiono do góry otwierając otoczenie na wewnętrzną zadaszoną przestrzeń – jednocześnie formując „misę” górnego placu. Plac górny dostępny jest bezpośrednio z poziomu terenu – od północy, oraz z południa z placu Belen poprzez rampę. Zaaranżowano tu ogród, przestrzenie rekreacyjne, amfiteatr plenerowy a przede wszystkim zapewniono szeroką otwartą przestrzeń, która może być areną rozmaitych wydarzeń masowych i artystycznych.
W najwyższej części budynku zlokalizowano muzeum i taras widokowy.
Struktura płaszczyzn kreujących bryłę stanowi bardzo istotny aspekt projektu. Wizje ruchu, dynamiki, napięcia emocjonalnego oraz obrazy falban sukni, spękań erodujących skały a także przykłady dekoracyjnych ażurowych przesłon architektonicznych stanowiły inspirację podczas projektowania. Bryła strukturalnie składa się z licznych fałd tworzących zaskakujące wzajemne powiązania.
Operowanie wygładzeniem i chropowatością wykorzystano do kontrastowania powierzchni bryły – Faktura staje się kolejnym czynnikiem kreującym sensualną architekturę ISMOF.
Kolorystyka przyjęta w projekcie jest naturalna i surowa – masa jest jedynie gliną czy też kamieniem – tworzywem rzeźbiarskim.
Rzeźba budynku funkcjonuje w silnej interakcji ze światłem. Dynamiczne oświetlenie wprowadza ruch – ożywia budynek. Światło wzmacnia i moderuje estetyczne doznania a co za tym idzie przekaz architektury i emocje jej odbiorców.
PROGRAM
Przyjęty wariant programu funkcjonalnego jest przykładowy i w założeniu można go modyfikować – zwiększając lub zmniejszając zakres. Zgodnie z założeniem konkursu główny nacisk położono na projektowanie konceptualne.
Pomyślmy o architekturze. Poczujmy … Flamenco.
Mus
MUS architects :
arch. Adam Zwierzyński
arch. Anna Porębska
www.musarch.pl
INTERNATIONAL SCHOOL-MUSEUM OF FLAMENCO,
(the “ ISMOF " INTERNATIONAL SCHOOL MUSEUM OF FLAMENCO IN Jerez de la Frontera in 2011)