Kampania Toaleta2012.pl organizowana przez CWS-boco Polska, firmę specjalizującą się w usłudze wynajmu i serwisu kompleksowych rozwiązań z zakresu higieny i czystości, raz na zawsze przełamała tabu dotyczące toalet w polskim społeczeństwie. Kampania jest prowadzona z sukcesami już czwarty rok, a hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest: ,,2012 toalet na 2012 rok!”.
Idea kampanii Toaleta2012.pl zrodziła się w odpowiedzi na potrzeby, które niosą przygotowania do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Rozpoczęta w 2008 roku kampania służy monitorowaniu przygotowań Polski do EURO 2012 w zakresie dostępności toalet publicznych, edukowaniu społeczeństwa oraz prezentowaniu pozytywnych przykładów toalet. Jej długofalowym celem jest sprawienie, aby Polacy nie musieli się wstydzić za standard toalet w swoim kraju, gdy za kilka miesięcy Polskę odwiedzą setki tysięcy turystów przy okazji mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
Przełomowy 2008 rok
W 2008 roku organizatorzy kampanii Toaleta2012.pl po raz pierwszy w debacie publicznej poruszyli kwestię stanu toalet na cztery lata przed EURO 2012. Na zlecenie firmy CWS-boco Polska zostały zrealizowane dwa typy badań związanych ze standardem toalet: Mystery Toilet - badania przeprowadzone przez audytorów TNS OBOP w toaletach publicznych w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie, oraz badanie opinii Polaków na temat standardu polskich toalet publicznych. Na podstawie wyników badań powstał pierwszy raport na temat stanu toalet w Polsce. Wtedy też została stworzona strona internetowa: www.toaleta2012.pl, na której przeprowadzono konkurs dla internautów na zdjęcie najlepszej toalety publicznej oraz stworzono pierwszą wirtualną mapę toalet. Te działania dały początek kolejnym krokom, jakie organizatorzy kampanii podjęli w kolejnych latach w celu poprawy stanu polskich toalet.
Patrole Czystości ruszają do boju w drugiej edycji kampanii
Na przełomie września i października 2009 dwuosobowe zespoły Patroli Czystości wyszły na ulice: Warszawy, Poznania, Wrocławia, Krakowa, Gdańska oraz Katowic i Chorzowa - by za pomocą specjalnego kwestionariusza ocenić, jak prezentują się polskie toalety publiczne. Patrole sprawdzały toalety na lotniskach, dworcach, restauracjach, stacjach benzynowych, w barach i ośrodkach sportowych. Audytorzy przyznawali toaletom, które uzyskały powyżej 65 punktów w skali 100 odznaki ,,Czystej Toalety”. Powtórnie firma CWS-boco Polska zdecydowała się na przeprowadzenie badań wraz z TNS OBOP, w których zapytano zagranicznych turystów o ocenę i porównanie do podobnych miejsc w krajach ich zamieszkania.
W 2009 roku kampania zdobyła też laury na arenie międzynarodowej: pierwsza edycja kampanii realizowana w 2008 roku przez polskie biuro agencji Fleishman-Hillard dla CWS-boco Polska została nagrodzona statuetką Sabre Awards, prestiżową europejską nagrodą dla kampanii public relations, którą przyznaje Holmes Report.
Rok przed finałem toalet ciągle więcej, ale wciąż za mało
Zeszłoroczna edycja kampanii znacznie rozszerzyła swój zasięg. Patrole Czystości sprawdziły standard w 400 toaletach publicznych, co jest o połowę większą liczbą niż w roku 2009. Patrole działały w 6 głównych miastach Polski: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku i Chorzowie.
Do listy sprawdzanych miejsc w 2010 roku dołączono także galerie i centra handlowe oraz najsłynniejsze w danym mieście obiekty kultury, takie jak muzea czy teatry. Na miano ,,Czystej Toalety” zasłużyło 80% toalet w Polsce, o 5% więcej niż w roku 2009. Dwie toalety, po raz pierwszy od czasu rozpoczęcia kampanii uzyskały maksymalną ocenę – 100 punktów (w Warszawie i Krakowie).
W ramach zeszłorocznej edycji kampanii przeprowadzono z TNS OBOP badania opinii wśród kibiców piłkarskich. Zapytano w nich, jak oceniają toalety na starych oraz nowych stadionach, wybudowanych specjalnie na EURO 2012. Z badań wynikło, że toalety na starych stadionach często odstraszają swoim standardem, a co piąty kibic wolałby unikać korzystania z nich. Jedynie co dwudziesty kibic uznał ich standard za wysoki. Natomiast poziom toalet na nowych stadionach, spełniających europejskie normy 60% kibiców uznało za wysoki lub bardzo wysoki.
,,2012 toalet na 2012 rok!” – co to oznacza?
Idea przewodnia tegorocznej edycji kampanii Toaleta 2012.pl odzwierciedla cel jej organizatorów na czas nadchodzących miesięcy: co najmniej 2012 czystych i dobrze wyposażonych toalet w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie do momentu startu EURO 2012. Do tego celu nawiązuje licznik toalet zamieszczony na stronie internetowej kampanii, który wskazuje ciągle zbyt niską ich liczbę (aktualnie: 164.). Poprzez licznik toalet organizatorzy kampanii chcą zaangażować mieszkańców czterech miast gospodarzy Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej do identyfikowania i zgłaszania dobrych toalet
w ich miastach.
Inauguracją tegorocznej, finałowej edycji kampanii było wydarzenie pod nazwą: ,,Skazani na Nocnik” 7 czerwca b.r. Na rok i jeden dzień przed rozpoczęciem EURO 2012 w centrum Warszawy grupa kibiców używając nocników pokazała, na co będą skazani podczas EURO 2012, jeśli liczba toalet publicznych się nie zwiększy. Uczestnicy wydarzenia śpiewali przyśpiewki o toaletach i skandowali hasła, m.in.: ,,Toalety to priorytety!”, ,,Stolica toaletami nie zachwyca”. Odbył się przemarsz wokół Pałacu Kultury i Nauki, przechodniów zapraszano do zabawy i wspólnego skandowania haseł. Zbierano także podpisy pod petycją do Prezydenta Warszawy o zwiększenie liczby toalet. Aby więcej osób mogło podpisać petycję, organizatorzy kampanii zdecydowali umieścić ją w Internecie i poszerzyć jej zasięg – petycję skierowano do włodarzy pozostałych miast gospodarzy EURO2012: Gdańska, Poznania i Wrocławia.
Kolejnym z ciekawych kroków podjętych w tym roku przez realizatorów kampanii było nakręcenie pełnego humoru filmu viralowego pod hasłem: ,,Where is the toilet?” mającego w dosłowny sposób obrazować trudności ze znalezieniem toalety w Warszawie przez zagranicznego turystę. Główny bohater filmu Craig pytał mieszkańców Warszawy o ich rekomendacje odnośnie toalet, prosiŁ o wskazanie drogi, dociekał, dlaczego panie opiekujące się toaletami nazywane są "babciami klozetowymi", zaglądał do łazienki w Łazienkach... Znalazł również kilka toalet w centrum, które ocenił z perspektywy przybysza zza granicy. Filmik cieszy się wciąż dużym zainteresowaniem wśród internautów (w sumie pond 20 000 odsłon w 2 linkach) i jest dostępny na youtube pod adresem: www.youtube.com/watch?v=wrzNXVjunsQ lub na Youtube Toalety.
Organizatorzy kampanii postanowili w tym roku zainspirować do działania także społeczności lokalne. W ramach rozpoczętego 9 września konkursu ,,Moje miasto, moje toalety” organizatorzy kampanii Toaleta2012.pl we współpracy z portalem Moje Miasto zachęcają społeczeństwo do szukania najlepszych toalet publicznych w swoich miastach i robienia im zdjęć. W każdym mieście (Gdańsk, Poznań, Wrocław, Warszawa) zostanie wytypowanych 2 zwycięzców – właściciel najlepszej toalety oraz autor zdjęcia. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 19 listopada, w Światowy Dzień Toalet.
W tym roku kampania została po raz drugi nagrodzona europejską SABRE Awards, zyskując również nominację do nagrody globalnej: Globe SABRE.
Aby poznać więcej faktów dotyczących kampanii, warto odwiedzić stronę:
www.toaleta2012.pl