Ważną pozycję we współczesnym mieście zajmują przestrzenie dla sztuki – stąd temat ten stał się wiodącym bieżącego numeru Archivolty.
Obraz typowej polskiej urbanistyki dosadnie określił Krzysztof Varga:
„(…) Bałagan porządkował miasto i tworzył jego plany zagospodarowania. Chaos był tu burmistrzem i głównym inwestorem. Warzywniaki zamieniały się w butiki z niemodną modą na kilogramy, te po eleganckim bankructwie stawały się pizzeriami, tylko po to, by przepoczwarzyć się w punkty obsługi klientów czegokolwiek; chodziło wyłącznie o obsługiwanie i bycie obsługiwanym.(…)”. Chyba mamy to już za sobą? Nie jesteśmy już bezosobowym tłumem obserwatorów, ale coraz częściej bywamy podmiotem w mieście. Otaczająca przestrzeń staje się bliska, przyjazna i wchodzi w dialog z odbiorcą.. Spoiwem jest sztuka. Projektowana i realizowana pozwala obywatelowi na uczestnictwo w wielowymiarowym odbiorze jej aspektu plastycznego, muzycznego, teatralnego itp. Place i skwery przybierają dziś kostiumy nowych aranżacji architektonicznych, umożliwiając widzowi głębsze uczestnictwo w teatrze zdarzeń. Kraków z okazji 750 lat nadania prawa lokacyjnego zafundował wszystkim lifting Małego Rynku (arch. Andrzej Kadłuczka) czy placu Wszystkich Świętych, przy którym uroczyście oddano Pawilon Wyspiański (arch. Krzysztof Ingarden, arch. Jacek Ewy`), prezentowany w Archivolcie nr 4/2006. Uporządkowanie przestrzeni przed dworcem PKP i Galerią Krakowską podkreśliło należną rolę wiaduktowi kolejowemu (arch. Teodor Talowski) oraz pałacowi Wołodkowiczów (arch.Tadeusz Stryjeński) jako miejscowym dominantom.
Szeroko rozumiane pojęcie sztuki jest istotą nie tylko przestrzeni otwartej. Od zawsze sztuka obecna jest pod dachem muzeów, galerii czy sal koncertowych, których ilość i jakość w naszym kraju wzrasta. Muzealny bum ogarnął nie tylko Warszawę, Kraków, ale i inne ośrodki. Z głośnego konkursu na Muzeum Sztuki Nowczesnej w Warszawie prezentujemy pracę autorstwa holenderskiego architekta Dicka van Gameren. Jego wcześniejszy projekt ambasady w Addis Abebie pokazuje związki ze sztuką etniczną, zarówno w bryle (drążone w skale miejscowe kościoły), jak i w przestrzeni ogrodu na dachu, który nie tylko jest syntezą krajobrazu Holandii (kanały wodne), ale symbolem chrześcijańskiej Afryki (krzyż etiopski). Kolejnym głosem w dyskusji nad przestrzeniami dla sztuki w mieście może być finał międzynarodowego konkursu na Muzeum Śląskie w Katowicach. Nagrodzony projekt Riegler Riewe Architecten realizuje tzw. czwartą generację budynku muzealnego, gdzie adaptowany obiekt pełni nową rolę w procesie odbioru eksponowanego dzieła sztuki, dodając mu nowych treści intepretacyjnych. Umieszczenie głównych sal wystawienniczych pod ziemią ma tu symboliczną wymowę, sprowadzając zgromadzoną kolekcję sztuki ku złożom węgla– prawdziwego skarbu tej ziemi. W kategorii przestrzeni dla muzyki prezentujemy Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zaprojektowane przez krakowską pracownię DDJM. Wśród kolejnych istotnych zagadnień znajdą Państwo: syntezę dorobku szwajcarskiej pracowni architektonicznej Christ&Gantenbein, salon samochodowy w Kuwejcie arch. Andrzeja Bohdanowicza-Dworzeckiego czy refleksję prof. arch. Wojciecha Leśnikowskiego o megastrukturach w architekturze. Interesująco zapowiada się rozbudowa wrocławskiego domu towarowego Renoma projektu zespołu architektów: Krystyny i Pawła Kirschke oraz Zbigniewa Maćków, a także Ośrodka Gminy Gierałtowice projektu Ovo Grąbczewscy Architekci z Katowic. Tematyka śląska obecna jest także w artykule dr hab. Irmy Koziny pt.: „Trudne piękno współczesnej architektury” oraz w prezentacji nowego zespołu usługowo-mieszkalnego w Żorach architektów: Rafała Paszendy i Adama Patasa. Prezentujemy ponadto relację z poznańskiej konferencji naukowej pt.: „Modernizm w architekturze. Próba zdefiniowania zjawiska” oraz wyniki konkursu fotograficznego o architekturze modernizmu międzywojennego na Górnym Śląsku. Archivolta patronuje zbliżającym się gliwickim wydarzeniom: sympozjum naukowemu ULAR oraz warsztatom studenckim OSSA 2007, do uczestnictwa w których gorąco zachęcamy. Miłej lektury i udanego wypoczynku wakacyjnego.
Ryszard Nakonieczny
Spis treści
8 FTA – Wykład Meinharda von Gerkana w Poznaniu
10 Ambasada Holandii, Addis Abeba, Etiopia
– Dick van Gameren architecten B.V.; Dick van Gameren
16 Nowe Muzeum Sztuki Nowoczesnej;
Dick van Gameren, Marcin Jojko, Bartłomiej Nawrocki
23 Kompleks samochodowy – BMW, Rolls-Royce’a i Land Rovera w Kuwejcie; Andrzej (Borys) Bohdanowicz-Dworzecki
28 Gazownia w Wiedniu – ROTO
32 Żywa tradycja – Christ&Gantenbein;
Emanuel Christ i Christoph Gantenbein
38 Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach – DDJM
42 REWALORYZACJA DOMU TOWAROWEGO RENOMA
WE WROCŁAWIU; Krystyna Kirschke, Paweł Kirschke,
Zbigniew Maćków
48 Gierałtowice Ośrodek Zdrowia, Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Gminny Ośrodek Kultury; OVO Grąbczewscy Architekci – Barbara Grąbczewska, Oskar Grąbczewski
53 Pilkington Planar™ – pełnia przestrzeni i gra światła;
Jolanta Lessig, Pilkington Polska
56 Energy2 Oszczędzanie i pozyskiwanie energii;
dr inż. Andrzej Polijaniuk
60 SZCZĘŚLIWY DOM; arch. Bogdan Kulczyński
62 Konkurs FTA na esej o architekturze
– Odpowiednie dać rzeczy słowo
63 Wielopasmówka – zabudowa usługowo-mieszkaniowa
w Żorach; Rafał Paszenda, Adam Patas
69 Konkurs na nowy gmach Muzeum Śląskiego w Katowicach
82 Modernizm w architekturze. Próba zdefiniowania zjawiska; Dr inż. arch. Piotr Marciniak,
Dr inż. arch. Adam Nadolny
85 Trudne piękno współczesnej architektury; Irma Kozina
90 Ginące piękno... architektura górnośląskiego modernizmu dwudziestolecia międzywojennego;
Jadwiga Kocur
94 MEGASTRUKTURY W ARCHITEKTURZE
– SPOJRZENIE WSTECZ; Wojciech Leśnikowski