14 listopada br. podczas konferencji prasowej zorganizowanej w przyszłej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz ogłosiła nazwę pracowni architektonicznej, która przygotowała zwycięski projekt nowej sali koncertowej dla Warszawy. Dziś prezentujemy trzy z równorzędnych wyróżnień. Wyróżnienie: ALL782 Atelier Lorentzen, Arkitektfirmaet Langkilde, Kopenhaga, Dania.
SINFONIA VARSOVIA CENTRUM
WYNIKI KONKURSU ARCHITEKTONICZNEGO
14 listopada 2010r.
FCH013 – I NAGRODA, 200 000 zł
Projektanci: Atelier Thomas Pucher ZT GMBH, Graz, Austria > > >
SVU937 – II NAGRODA (równorzędna, pula nagród 206 000 zł)
Projektanci: Zaha Hadid Architects, Londyn, Wielka Brytania > > >
BML468 – II NAGRODA (równorzędna, pula nagród 206 000 zł)
Projektanci: Hermanowicz Rewski Architekci Sp. J., Warszawa, Polska > > >
K2M7R2 – II NAGRODA (równorzędna, pula nagród 206 000 zł)
Projektanci: Mąka Sojka Architekci sp. z o.o., Warszawa, Polska > > >
ALL782 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Atelier Lorentzen, Arkitektfirmaet Langkilde, Kopenhaga, Dania
w tym artykule (poniżej listy projektów)
GSK683 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Krzysztof Banaszewski, Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis, Warszawa, Polska
SVR900 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: RE S.C. Piotr Michalewicz, Mateusz Tański, Warszawa, Polska
Wkrótce poniższe projekty:
JMC999 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: AMC – Andrzej M. Chołdzyński Sp. z o.o., Warszawa, Polska
CDG690 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Nieto Sobejano Arquitectos SLP, Madryt, Hiszpania
NLK020 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Bordas Es Pem Epitesziroda KFT., Budapeszt, Węgry
Po kliknięciu powiększenie (do 2400 pikseli szerokość pliku)
sinfoniavarsovia.org:
Nagroda / Prize : 25 000 PLN
Dewiza / Emblem : ALL782
Uczestnik / Participant : Atelier Lorentzen, Arkitektfirmaet Langkilde, Arhus/ Kopenhaga/Copenhagen/, Dania/ Denmark
Autorzy / Co-Authors : Kasper Lorentzen, Kristian Langkilde
Chcąc, by wszystkie budynki stanowiły część żywej struktury o różnych zastosowaniach, poszczególne części umieściliśmy w istniejących już budynkach. Funkcje te rozłożone są zgodnie z wewnętrznymi wymogami funkcjonalnymi Sali Koncertowej i wymaganiem różnego stopnia prywatności na działce.
Układ funkcjonalny stwarza unikatowe przestrzenne i muzyczne przeżycia dla widzów oraz dobre miejsce do pracy z odpowiednim światłem i dźwiękiem - zarówno dla muzyków, jak i personelu administracyjnego. Musi to być wyjątkowe miejsce z prostym dostępem dla muzyków oraz publiczności. Droga z parku do krzesła na widowni musi być prosta, a muzycy muszą mieć łatwy dostęp z sal prób i garderób. Także logistyka związana z dużym instrumentami muzycznymi musi być mało skomplikowana.
Aby zapewnić bezpośredni dostęp dla muzyków oraz instrumentów, wszystkie sale prób i pomieszczenia na duże instrumenty umieszczone są na tym samym poziomie co Sala Koncertowa i duże pomieszczenie orkiestry.
Funkcje Orkiestry Sinfonia Varsovia i Sali Koncertowej usytuowane są w nowych i starych budynkach, by zapewnić spójność pomiędzy nimi. W budynkach D i E mieszczą się restauracje i usługi handlowe - funkcje publiczne przy głównej ulicy. Dzięki temu obiekty te będą mogły działać także w innych porach niż budynek koncertowy, nie stwarzając problemów z ochroną i bezpieczeństwem. W budynkach przy ulicy jest dodatkowa powierzchnia, którą można wynająć niezwiązanym z Sinfonią Varsovią sklepom czy restauracjom.
Budynek A mieści administrację orkiestry Sinfonia Varsovia i wraz z Salą Koncertową tworzy zintegrowaną strukturę, którą można oszczędnie zarządzać. Administracja może mieścić się trzech poziomach, jak pokazują rzuty, albo na dwóch piętrach, wciąż zgodnie z wymaganiami powierzchniowymi, określonymi w programie. Takie rozwiązanie pozwoli uwolnić jedną kondygnację dla innych zastosowań, takich jak przestrzeń wystawiennicza albo sale konferencyjne, powierzchnie biurowe dla innych instytucji muzycznych w Warszawie, pokoje gościnne dla odwiedzających solistów czy dyrygentów itp. Ożywi to teren kompleksu poza godzinami pracy biur i wieczorami, kiedy odbywają się koncerty i w efekcie jeszcze bardziej wpłynie na stworzenie charakteru „muzycznego kampusu”.
Sala Koncertowa zlokalizowana jest między budynkami B i C. Te trzy budynki spięte są wewnętrznymi szklanymi łącznikami, co sprawia, że mogą działać razem, zachowując architektoniczny wyraz trzech oddzielnych brył z dwoma dziedzińcami: dziedzińcem orkiestry Sinfonia Varsovia, powiązanym z budynkiem B i salami prób oraz dziedzińcem Sali Koncertowej, powiązanym z budynkiem C o funkcjach pomocniczych, wspierających działanie Sali.
Jurorzy / The jurors:
Projekt rzetelnie rozwiązany funkcjonalnie. Szereg rozwiązań wiążących wnętrze nowego budynku z otaczającym go terenem (oparte na falujących liniach płaszczyzny tarasów i balkonów pojawiające się zarówno na zewnątrz obiektu, w przestrzeni foyer jak i we wnętrzu sali koncertowej, całkowite przeszklenie ścian zewnętrznych i zastosowanie posadzki przechodzącej przez szklaną ścianę z zewnątrz do wewnątrz) sprzyjają wytworzeniu łączności budynku z ogrodem, a tym samym pomiędzy przebywającymi w środku użytkownikami sali koncertowej a różnego rodzaju użytkownikami ogrodu. Tworzeniu się więzi społecznych sprzyja także zagospodarowanie ogrodu w taki sposób, iż zachęca on do spędzania w nim w różny sposób czasu, wprowadza niezobowiązujący nastrój, a także jest powiązany z sąsiednim Parkiem Obwodu Praga Armii Krajowej. Przejrzysta struktura funkcjonalna zespołu sprzyja wytworzeniu się poczucia bezpieczeństwa bez konieczności stosowania szczególnych środków. Bardzo obszerne przeszklenia mogą się wiązać z podwyższonymi kosztami ogrzewania i chłodzenia pomieszczeń. Wątpliwości (nawet pomimo użycia nie w pełni przeziernego szkła) budzi zastosowanie pełnego przeszklenia ścian kryjących pomieszczenia magazynowe i gospodarcze. Zaproponowana w projekcie sala typu vineyard o widowni otaczającej scenę posiada bardzo duży potencjał uzyskania dobrej akustyki. W swobodny sposób ukształtowane fronty balkonów dają możliwość optymalnego wyprofilowania refleksów akustycznych. Wśród elementów umożliwiających zmienne kształtowanie warunków akustycznych zastosowano plafon akustyczny o zmiennym poziomie umieszczenia z zawieszonymi pod nim dodatkowymi reflektorami akustycznymi, a także absorbujące dźwięk draperie. Opis akustyczny obejmuje wszystkie istotne zagadnienia.