14 listopada br. podczas konferencji prasowej zorganizowanej w przyszłej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz ogłosiła nazwę pracowni architektonicznej, która przygotowała zwycięski projekt nowej sali koncertowej dla Warszawy. Dziś prezentujemy trzy z równorzędnych wyróżnień. Wyróżnienie: SVR900 RE S.C. Piotr Michalewicz, Mateusz Tański, Warszawa, Polska
SINFONIA VARSOVIA CENTRUM
WYNIKI KONKURSU ARCHITEKTONICZNEGO
14 listopada 2010r.
FCH013 – I NAGRODA, 200 000 zł
Projektanci: Atelier Thomas Pucher ZT GMBH, Graz, Austria > > >
SVU937 – II NAGRODA (równorzędna, pula nagród 206 000 zł)
Projektanci: Zaha Hadid Architects, Londyn, Wielka Brytania > > >
BML468 – II NAGRODA (równorzędna, pula nagród 206 000 zł)
Projektanci: Hermanowicz Rewski Architekci Sp. J., Warszawa, Polska > > >
K2M7R2 – II NAGRODA (równorzędna, pula nagród 206 000 zł)
Projektanci: Mąka Sojka Architekci sp. z o.o., Warszawa, Polska > > >
ALL782 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Atelier Lorentzen, Arkitektfirmaet Langkilde, Kopenhaga, Dania
GSK683 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Krzysztof Banaszewski, Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis, Warszawa, Polska
SVR900 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: RE S.C. Piotr Michalewicz, Mateusz Tański, Warszawa, Polska
w tym artykule (poniżej listy projektów)
Wkrótce poniższe projekty:
JMC999 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: AMC – Andrzej M. Chołdzyński Sp. z o.o., Warszawa, Polska
CDG690 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Nieto Sobejano Arquitectos SLP, Madryt, Hiszpania
NLK020 – WYRÓŻNIENIE, 25 000 zł
Projektanci: Bordas Es Pem Epitesziroda KFT., Budapeszt, Węgry
Po kliknięciu powiększenie (do 2400 pikseli szerokość pliku)
sinfoniavarsovia.org:
Nagroda / Prize : 25 000 PLN
Dewiza / Emblem :SVR900
Uczestnik / Participant : Re S.C. Piotr Michalewicz, Mateusz Tański, Warszawa/Warsaw, Polska / Poland
Autorzy / Co-Authors : Piotr Michalewicz, Mateusz Tański
Współpracownicy / Cooperators : OVE ARUP& Partners International Ltd: Maciej Lewonowski (konstrukcja budynku); Grzegorz Biernacki (instalacje sanitarne); Neill Woodger (akustyka i technologia sceny)
Sala Koncertowa Sinfonii Varsovii ma być nowym, dopełniającym elementem klasycznego, osiowego układu pięciu historycznych budynków. Nadrzędną wartością jest podkreślenie bliskiej relacji z istniejącymi obiektami i wykorzystanie jej dla stworzenia spójnej i czytelnej kompozycji. Każdy element jest niezbędny i równoważny.
Środkiem do osiągnięcia tego celu jest architektura powściągliwa i otwarta na kontekst. Architektura będąca czytelnym hołdem dla najdoskonalszej, symfonicznej odmiany muzyki.
Przestrzeń o kulturotwórczym charakterze, powstała pomiędzy tradycją i nowoczesnością, tworzy miejsce spotkań oraz atrakcyjną alternatywę dla obiektów o komercyjnym charakterze.
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA:
1. Lokalizacja nowej sali będzie wynikała z relacji pomiędzy istniejącymi budynkami.
2. Rozmieszczenie funkcji pomiędzy budynkami ma stworzyć dogodny układ dla ich codziennego funkcjonowania jako domu Sinfonii Varsovii. Ma również sprzyjać organizacji najbardziej prestiżowych i zróżnicowanych wydarzeń artystycznych.
3. Wszystkie budynki będące elementami całości założenia będą powiązane w sposób zapewniający wygodną i bezkolizyjną komunikację.
4. Przestrzenie tworzące place pomiędzy budynkami mają funkcjonalny i otwarty charakter. W czytelny sposób tworzą wrażenie ciągłości pomiędzy starą i nową architekturą.
5. Budynek SV zachowuje jednoznaczne współczesny charakter. Dostosowany do prestiżu kryjącej się w nim funkcji nawiązuje do sąsiednich obiektów, które są odbite w jego formie.
6. Architektura nowej Sali jest czytelnym odzwierciedleniem trzech stref, w których toczyć się będzie życie:
A. Strefy gości i melomanów otwartej na otoczenie.
B. Strefy muzyków i obsługi, której zamknięcie sprzyjać będzie pracy i koncentracji.
C. Strefy sztuki- serca obiektu składającego się z sali koncertowej oraz wieńczącej korony, górującej nad bryłą budynku.
Jurorzy / The jurors:
W projekcie zaproponowano salę typu vineyard o otoczonej przez widownię scenie o grupach miejsc rozdzielonych od siebie przez duże powierzchnie współtworzące zagłębione szczeliny, które zapewniają wczesne odbicia. Półprzezroczysty plafon akustyczny zapewnia dodatkowe odbicia skierowane w stronę muzyków. Wnętrze Sali koncertowej zdradza daleko idącą inspirację Salą Koncertową Duńskiego Radia w Kopenhadze.
Kompetentny i starannie opracowany układ sali koncertowej zaprezentowany w pierwszym etapie konkursu, skłonił jury do pozwolenia jego autorom na rozwinięcie potencjalnych wartości ich pracy w drugim etapie. Niestety, projekt sali w bardzo niewielkim stopniu wyszedł poza inspirację płynącą z nowej sali koncertowej duńskiego radia i telewizji w Kopenhadze. Wyraz architektoniczny projektu, uproszczony w formie i nieodpowiedni w skali, którego modyfikacji oczekiwało jury nie uległ twórczemu rozwinięciu – przeciwnie autorzy w ramach rozszerzenia opracowania rysunkowego nie tylko nie zaproponowali żadnej istotnej zmiany, ale wręcz potwierdzili wadliwe rozwiązania pierwszego etapu. Schematyczna prezentacja zagospodarowania terenu – wystarczająca w pierwszym etapie, w drugim pozostała na tym samym poziomie.