Thomas Pucher z pracowni Atelier Thomas Pucher ZT GMBH - laureat I-go miejsca, rozstrzygniętego niedawno konkursu architektonicznego na projekt sali koncertowej SINFONIA VARSOVIA w Warszawie (pisaliśmy o tym na łamach w-a.pl) odpowiada na pytania, dotyczące zwycięskiego projektu:
W-A: Na początek - gratulacje!
Thomas Pucher.: Dziękuję.
W-A: Pracownia Atelier Thomas Pucher ZT GMBH ma ogromne doświadczenie w wygrywaniu konkursów, czy to pierwsza wasza nagroda zdobyta w Polsce?
T.P.: Tak, to również pierwszy nasz konkurs tutaj.
W-A: Drugie miejsce zajęła Zaha Hadid, czy pokonaliście ją kiedykolwiek wcześniej?
T.P.: Nie, nie mieliśmy jeszcze okazji.
W-A: Zadanie konkursowe obejmowało wiele aspektów. Które z nich okazały się najtrudniejsze do zrealizowania w zaprojektowanym przez was budynku?
T.P.: Zadanie było bardzo złożone i trudne. Po pierwsze, sale koncertowe to jedne z najbardziej skomplikowanych struktur architektonicznych w ogóle. Potrzebują zarówno ciszy jak i przemyślanych zabiegów akustycznych. Całość musiała zostać połączona w dramatyczny spektakl-doznanie dla publiczności, innymi słowy - w „dramatyczną przestrzeń”.
Drugi aspekt, urbanistyczny, był w tym przypadku bardzo szczególny: poprzedni Instytut Weterynarii przypominał idealny zespół – budynki, park, ich znaczenie i usytuowanie było po prostu perfekcyjne, o niczym nie zapomniano. Tylko, że to wszystko zostało przewidziane dla Instytutu w roku 1890 a nie, dla sali koncertowej światowej klasy w 2016.
Jak, zatem, umieścić salę w możliwie najlepszej lokalizacji (frontem do ul. Grochowskiej) i zachować istniejący zespół w idealnym kształcie? To właśnie stanowiło dla nas największe wyzwanie a rozwiązaniem było wprowadzenie tzw. pływającej ramy i „Milczącego Ogrodu”
W-A: W waszym projekcie znalazło się wiele innowacyjnych rozwiązań, przede wszystkim akustycznych. Czy wszystkie zostały wymyślone na potrzeby właśnie tego projektu czy stosowaliście je już wcześniej?
T.P.: Tylko dla tego projektu. Specjaliści od akustyki twierdzą nawet, że nie widzieli wcześniej podobnych rozwiązań.
W-A: Opis ideowy przedstawiliście w nietypowy sposób – jak kartkę z pamiętnika. Czyj to był pomysł i dlaczego akurat taka forma?
T.P.: To był mój pomysł. Właściwie, był on sposobem na przedstawienie piękna przestrzeni dla mnie samego. Sprawdził się bardzo dobrze w całej złożoności tego projektu. Dzięki temu NIE jest on tylko i wyłącznie dobrze zwizualizowanym pomysłem, jakich wiele w dzisiejszych czasach.
W-A: Jak się panu podoba Warszawa? Chciałby pan tu jeszcze coś zaprojektować?
T.P.: Bardzo mi się podoba. Miasto robi wrażenie, są tu fantastyczni ludzie, oczywiście, że chciałbym projektować dla tego miejsca w przyszłości.
Wernisaż wystawy pokonkursowej, na którym autor gościli Thomas Pucher oraz Ambasador Austrii Dr Herbert Krauss
fot. Anna Wiśniewska (po kliknięciu powiększenie)
Konferencja prasowa
fot. Marta Mieszczanek (po kliknięciu powiększenie)
FCH013 – I NAGRODA, 200 000 zł
Projektanci: Atelier Thomas Pucher ZT GMBH, Graz, Austria
po kliknięciu bardzo duże powiększenia (szer. 2400 pikseli)