''Żółw'' taką potoczną nazwę nosi Most im. Józefa Piłsudskiego łączący Kazimierz z Podgórzem - dwie zabytkowe dzielnice miasta Krakowa. Budowa konstrukcji wg. projektu zespołu inżynierów pod kierunkiem prof. Michała Pszenickiego trwała siedem lat...
Do budowy mostu prowadzącego ulicę Krakowską ponad Wisłą przystąpiono we wrześniu roku 1926. W założeniach funkcjonalnych dla obiektu prócz ruchu kołowego i pieszego, przewidywano także ruch tramwajowy. Projekt mostu opracował zespół inżynierów pod kierunkiem prof. Michała Pszenickiego z Politechniki Warszawskiej. Most zaprojektowano jako trójprzęsłowy, oparty na 2 betonowych filarach nurtowych i 2 przyczółkach. Przęsło środkowe miało schemat statyczny łuku dwu-przegubowego. Most wnoszono etapami do roku 1933, kiedy to 19 stycznia nastąpiło jego otwarcie.
„Żółw” uległ zniszczeniu w okresie II wojny światowej. Prace remontowe trwały do roku 1948. Nowa nazwa MOST TADEUSZA KOŚCIUSZKI funkcjonowała do lat 90 ubiegłego stulecia, kiedy to postanowiono powrócić do historycznej nazwy.
Dane konstrukcyjne:
Typ obiektu: most łukowy, stalowa kratownica, nitowana.
Liczba przęseł: 3.
Długość: 147, 50 m.
Szerokość: 18, 50 m.
Waga: około 1200 ton
Most im. Józefa Piłsudskiego, Kraków
rok rozpoczęcia budowy 1926
rok zakończenia budowy - 1933
projektant - zespół inżynierów pod kierunkiem prof. Michała Pszenickiego
generalny wykonawca - konstrukcja stalowa została wykonana w Fabryce Maszyn L. Zieleniewskiego – Towarzystwo Akcyjne z Krakowa
ZDJĘCIA WOJCIECH WOŹNIAK