Pierwszy, o konstrukcji drewnianej pojawił się w 621 roku p.n.e. Potem były inne - żeliwne, żelazne, stalowe, betonowe. Dziś oprócz tego, że są budowlami inżynierskimi, które pozwalają pokonywać przeszkody wodne, stanowią też element "wystroju" przestrzeni publicznej. Mosty. Prezentujemy jeden z wielu. Naprawdę wielu...
Most Kotlarski zaprojektowany przez Witolda Gawłowskiego stanowi najdłuższy w Polsce most łukowy bez filarów w nurcie rzeki i jednocześnie drugi najszerszym na Wiśle. Otwarzono go w grudniu 2001 r. Długość stalowego przęsła to 166 m. Wysokość obiektu mierzona pomiędzy osiami łuków górnych i dolnych wynosi odpowiednio 18 i 14 m.
Do budowy zużyto 5000 ton stali oraz betonu. Na pomoście o szerokości 36,84 m są dwa pasy tramwajowe, dwie dwupasmowe jezdnie, ścieżki rowerowe oraz chodniki.
Most jest elementem przestrzeni przedłużenia Trasy Centralnej. Dzięki temu centrum miasta połączono z południowymi dzielnicami: Grzegórzkami (ul. Kotlarska) i Podgórzem (ul. Zabłocie). Trasa poprowadzona przez most ma 641 m długości
Nowoczesna konstrukcja kształtem przypomina soczewkę. Projekt był wielką inwestycją Krakowa, która kosztowała kilkadziesiąt milionów złotych.
Most Kotlarski, Kraków
rok zakończenia budowy: 2001
konstruktor: Bogdan Majcherczyk, Transprojekt Kraków
architekt: Witold Gawłowski, StudioArchi 5
długość: 166,60 m
szerokość: 36,84 m
liczba przęseł: 6 x 35,40 m