Prezentujemy projekt dyplomowy mgr inż. arch. Małogrzaty Maziewskiej - Wydział Architektury w Białymstoku. Autorka uczestniczyła w wymianie studenckiej na Facolta di Architettura di Parma we Włoszech, gdzie dojerzwały idee projektu dyplomowego, które finalnie rozwinęły się pod okiem promotora prof. dr hab. inż. arch. Wladimira Durmanova. W marcu tego roku Komisja Kwalifikacyjna powołana przez Zarząd SARP w porozumieniu z Radą Wydziału Architektury nominowała projekt do dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA - SARP im. Waltera Henna.
Założeniem projektu było stworzenie budynku pełniącego funkcję mieszkaniową, środowiska pracy i przestrzeni wystawienniczej dla twórców z różnych części świata, zapraszanych okresowo na warsztaty. Od samego początku u podstaw prezentowanego projektu leżały trzy idee: natura, sztuka (kultura, tradycja) i innowacyjność. Połączenie tych trzech wartości stwarza środowisko pracy wspomagające proces twórczy oraz miejsce wypoczynku przyjazne człowiekowi kreatywnemu. Jednym z najtrudniejszych wyzwań podjętych przy projektowaniu budynku było wyprowadzenie architektury i pracy twórczej z izolacji, uczynienie ich częścią społeczeństwa przy jednoczesnym uszanowaniu potrzeby bezpieczeństwa i wyciszenia artysty.
Projektowany budynek zlokalizowany jest w miejscu wyjątkowej urody. Od strony południowej rozpościera się szeroki widok na Morze Tyrreńskie natomiast od północy teren porasta gęsty, sosnowy las. Tak sugestywny układ terenu nieomal wymusił podział obiektu na trzy, równoległe do linii lasu i brzegu morza strefy: strefę pracowni i wystaw, dostępną od południa dla zwiedzających; strefę warsztatów otwartych (tzw. strefę pośrednią), oraz strefę mieszkalną, najbardziej intymną, przeznaczoną do dyspozycji twórców. Część południowa budynku, zawierająca pracownię artystów jest stosunkowo niska, posiada bowiem tylko jedną kondygnację z antresolą. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyższy o piętro budynek północny zawierający część mieszkalną uzyskał dodatkowe walory widokowe.
Podobnie jak w środowisku naturalnym granice pomiędzy wymienionymi strefami nie są ścisłe. Poprzez interakcję hałaśliwego świata zewnętrznego z emanującym mistyką wnętrzem pracowni wytwarza się swego rodzaju ferment sprzyjający pracy twórczej. Zastosowanie przesuwnych drzwi szklanych i łączników komunikacyjnych na piętrze zapewnia swobodny przepływ ludzi pomiędzy budynkami nie tworząc sztucznej, stałej granicy. Od południa transparentna elewacja budynku stwarza wrażenie otwartości. Tłumy przypadkowych przechodniów mają bezpośredni wgląd w proces twórczy odbywający się w pracowniach za szklaną fasadą. Dzięki otwartej formie budynku powstawanie dzieła sztuki jest eksponowane stając się tym samym dziełem sztuki samym w sobie, rodzajem performance’u. Proces twórczy staje się udziałem społeczności. Powstałe dzieła mogą też być poddane stałej, otwartej, publicznej ekspozycji.
Równocześnie zastosowanie systemu fasady dynamicznej opartej na nowoczesnej technologii stwarza możliwość jej swobodnego kształtowania w zależności od własnych potrzeb poszczególnych artystów. Tym sposobem przestrzenie pracowni stanowią doskonałe, w pełni mobilne i plastyczne środowisko pracy całkowicie zależne od osobowości nastroju lub po prostu doraźnej zachcianki artysty. Tego typu rozwiązanie także chroni użytkownika przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym od południa czy silnymi podmuchami wiatru znad morza.
Na elewacji budynku zastosowane zostały płyty białego marmuru z Carrary. Jest to kamień od wieków wykorzystywany przez artystów tamtego regionu, może stanowić inspirację dla zaproszonych do korzystania z pracowni twórców, ale przede wszystkim jest to kamień wszechobecny w krajobrazie otaczającym budynek. Dzięki takiemu wpisaniu w otoczenie budynek stanowi element krajobrazu, nie próbuje z nim konkurować, ale raczej dorównać mu swoją architektoniczną jakością.
Małgorzata Maziewska
Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację powiększenie)
Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację powiększenie)
Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację powiększenie)
Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację DUŻE powiększenie)
Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację DUŻE powiększenie)
Wasze opinie
2010-05-01 21:13:47 eM
szczerze mówiąc nie widze tu architektury. I drażni mnie ten tłum ludzi na wizualizacjach. Przeciętny, poprawny projekt, - bez szału ;)
2010-05-03 21:20:03 Rk
bardzo przyjazny, bezpretensjonalny projekt. człowiek jest tutaj na pierwszym miejscu - architektura dla człowieka, nie człowiek dla architektury. brawo!!! tylko tak dalej! od dzisiaj będę śledził dokonania P.Małgorzaty. trzymam kciuki.
2010-05-04 10:38:04 Lenka
No tak, tak, może i tłum ludzi, ale projekt wg mnie jest OK. Widać, że przemyślany, choć dosłonecznienie? Hmm... zawsze to jednak jest tak, że słoneczko nie wpada do tych dolnych sekcji. No, ale to stoi we Włoszech więc się broni, w Polsce by nie przeszło, byloby tam zimno, mokro i chłodno.
2010-05-04 20:43:46 magdalena
super. wyważone proporcje, fajna kompozycja całości, modernizm, który nie przytłacza, przyjemna forma. bardzo ładne dzieło.
2010-05-04 20:44:32 paweł kay
i piekny kolor plansz... :)
2010-05-05 11:01:34 Oreu
Właśnie nie przytłacza - trafna uwaga! Lekki i \"zwiewny\". Mi się podoba!
Dodaj komentarz:
Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl
Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl