''(...) Czymże jest Polska? Jest to kraj między Wschodem i Zachodem, gdzie Europa już poczyna się wykańczać, kraj przejściowy, gdzie Wschód i Zachód wzajemnie się osłabiają. Kraj przeto formy osłabionej (...)''[Witold Gombrowicz, Testament. Rozmowy z Dominique de Roux, Warszawa 1990].
Można też dodać, że Polska to kraj nudny. Pejzaż monotonny, zniszczony, zaśmiecony. Ludzie niezbyt błyskotliwi, zastępujący zbyt często brak lotności umysłu nostalgią lub cwaniactwem (…) Aby złagodzić stronniczość tego obrazu, można nieco zmienić punkt widzenia. Powiedziałbym wówczas, że w atmosferze polskiego równinnego pejzażu jest jakaś malowniczość sielanki, której poetykę wzmacniają rozlegle wydmy nad Bałtykiem i ośnieżone szczyty Karpat. Wdzierający się w krajobraz chaos to uboczny skutek pośpiesznej urbanizacji i spóźnionego uprzemysłowienia. Ludzie, mimo niskiej kultury ogólnej, są ambitni (…). W Polsce inteligencja ma skłonności centrowe, zmitologizowane w pojęciu tolerancji, postawach charytatywnych, kulturowej otwartości. I tak rozumie swą nowoczesność. Patetyczna nowoczesność („przesada, która wyraża rzeczy wzniosłe i cenne”) odnajduje zatem swoją nieantagonistyczną tożsamość z abstrakcyjną wolnością (która, niczym nieograniczona, obraca się przeciwko swej zasadzie, gdy dochodzi do konfliktu interesów).(…) Moim zdaniem związane jest to z całą historią kultury, która w Polsce jest bardzo silnie ugruntowana na pojęciu harmonii zmistyfikowanych wartości tak progresywnych, jak konserwatywnych. (…) Powiedziałbym – awangardowa utopia jedności, nie dająca szansy inności. (…). Chyba tak jest do dzisiaj, gdy obserwujemy sfrustrowane społeczeństwo, budujące wizje przyszłości na odgrzewanych wartościach.
Andrzej Turowski,
Paryż, 16 marca 2006
Polska kraj formy osłabionej [w:] W Polsce, czyli gdzie?,
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Warszawa 2006, str. 13–15
Czy rzeczywiście słowa prof. Andrzeja Turowskiego dotyczą także współczesnej polskiej architektury? Owa „harmonia zmistyfikowanych wartości tak progresywnych, jak konserwatywnych” albo inaczej „awangardowa utopia jedności nie dająca szansy inności” jest widoczną cechą naszej twórczości architektonicznej. To siła czy słabość? Czy cechy te mogą stanowić gwarancję naszej indywidualności w świecie? Jak postrzegane są osiągnięcia polskich architektów takich jak: Nowicki, Zalewski, „Tygrysy”, Syrkusowie, Lachert, Szanajca, Sołtan, Schmidt, Krasiński, Gintowt, Cęckiewicz, Loegler, Ingarden, Kuryłowicz, JEMS, DDJM, medusa, Konieczny, Konior inni? Przecież osiągnęli sukces nie tylko w kraju. Dlaczego podstawowa literatura naukowa w świecie milczy na ich temat (np.: Kennetha Framptona Modern architecture‑ a critical history, London 2002 czy Vittorio Magnango Lampugnani’ego Dictionary of 20th‑century architecture, London 2000)? Szczątkowe wiadomości o architekturze ziem polskich (prehistorycznej, średniowiecznej, nowożytnej i nieco więcej o współczesnej) przytacza dopiero czwarte wydanie 20. edycji Sir Banister Fletcher’s A history of architecture, London 2001 (str. 221, 222, 495, 977, 981, 989, 993, 158, 1417–1422). Co daliśmy Europie i światu? Czy tak niewiele? A może aż tyle jak na swoje możliwości, narodu o populacji około 38 milionów obywateli. Czy wobec tego mamy szansę kiedykolwiek otrzymać nagrodę Pritzkera? Stefan Muthesius w książce pt.: Polska.- art, architecture, design, 966–1990, Königstein im Taurus 1994, dogłębnie analizuje udział pierwiastków narodowych i obcych w polskiej sztuce. Odnosi się do niemieckich wzorców architektury średniowiecza, włoskich i niderlandzkich w renesansie, francuskich w klasycyzmie, czy globalnych‑kosmopolitycznych w architekturze modernizmu radykalnego i późnego. Czy wobec tego istnieją w nas jeszcze jakieś pokłady indywidualności? Na czym polega nasza tożsamość? Co dziś trzeba zrobić, by zaistnieć w świecie globalnej wioski? Czy mamy brnąć w przeszłość, szukając pokładów swej indywidualności? Czy trzeba wyłącznie lansować rodzimość, nowy wernakularyzm inaczej zwany krytycznym? Czy podążać za innymi, czy wbrew nim? A może przenieść się w zupełnie nowe przestrzenie wyobraźni?
Niech ta refleksja przyświeca Państwu przy analizie materiału zgromadzonego w niniejszym wydaniu. W życiu są sukcesy i porażki. Oby tylko te pierwsze dominowały w realnym świecie naszej codzienności. Życzę tego wszystkim, licząc na komentarze, które chętnie zamieścimy na łamach Archivolty.
Miłej lektury.
Ryszard Nakonieczny
Archivolta 2/2010 w cenie 7,9 zł w Księgarni W-A.pl / alejahandlowa.eu > > >
Archivolta 2/2010 (po kliknieciu powiększenie okładki)
Spis treści
7–10 Pritzker Award 2010 – SANAA Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa.
Wystawa w Ostrawie Rasto Udzan
12–17 CaixaForum Sewilla Guillermo Vázquez Consuegra
18–19 Unikalne rozwiązania architektoniczne Ruukki /art. sponsorowany/
21–24 Chicago Art Institute – rozbudowa Wojciech Leśnikowski
26–28 Budynek biurowy w Ameryce Łacińskiej – rys historyczny i charakterystyka rozwoju Anna Maria Rynkowska-Sachse
29–33 Inne Domy 007. Architektura mieszkaniowa w okolicach Ostrawy Martin Strakos
36–39 Śląska szkoła architektury po 1989 roku – wybrane przykłady Ryszard Nakonieczny
40–41 Centrum Biurowe Vinci Maciej Krawczyński, Andrzej Orłowski
42–43 Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego i pierwszy polski budynek z certyfikatem LEED
46–49 Architekt, projektant budowy – polskie realia wykonywania zawodu Wojciech Student, Adam Warwas
50–55 Centrum Kultury „Baza” oraz stacja paliw w Sierczy Jacek Krych, Dariusz Gajewski
56–58 Pawilon wystawienniczo-promocyjny Flame w Żorach OVO Grąbczewscy Architekci
59 Najcieplejszy beton komórkowy na rynku! Bruk-Bet /art. sponsorowany/
60–61 Termomodernizacja Placu Waryńskiego w Poznaniu Marcin Kościuch
62–65 Rynek Staromiejski w Koszalinie Dariusz Herman, Wojciech Subalski, Piotr Śmierzewski
66–69 Goleniów – serce miasta. Konkurs na zagospodarowanie centrum Tomasz Bradecki, Michał Stangel, Barbara Uherek-Bradecka
70–75 Europan 2010, Warszawa. Pokój dzienny dzielnicy Hubert Trammer
76–77 Modernizacja produkcji płyt cementowo-drzazgowych CETRIS i zaproszenie na targi budowlane CETRIS /art. sponsorowany/
78–81 Konkurs im. prof. Z. Majerskiego 2009 Beata Goczoł
82–84 Pomnik na Placu Baczyńskiego w Tychach Piotr Loska
85 Kongres Stolarki Polskiej. Okna i Fasady
88 Złoty Medal BUDMA 2010 dla Zakładów Tworzyw SztucznychGAMRAT SA /art. sponsorowany/
91 Świadome Wnętrze 2010 – cykl spotkań dla architektów
95–98 Dom handlowy i hotel Monopol we Wrocławiu. Tradycja a nowoczesność Marta Ostrowska, Krzysztof Ziental
99–102 Dom plastyków (Kraków) Adolfa Szyszko-Bohusza Joanna Barwicka
103–106 Trójgłowy Smok. Architektura Dwudziestolecia Międzywojennego na Górnym Śląsku (1922–1939) Justyna Wojtas, Ryszard Nakonieczny, Ewa Chojecka (referat)
107–108 Modernizm – pomiędzy wielką płytą a minimalizmem Katarzyna Sobuś
109–111 Henryk Glaesel – zapomniany twórca architektury kolonii urzędniczej w Katowicach-Ligocie Aneta Borowik
Archivolta 2/2010 w cenie 7,9 zł w Księgarni W-A.pl / alejahandlowa.eu > > >