Kontrast podkreśla i akcentuje wybrane elementy. Skłania odbiorcę do wnikliwego przyjrzenia się, porównania i interpretacji. Tworzy nastrój, intryguje, niepokoi. Bryły zwarte obok rozczłonkowanych, kształty obłe zestawione z graniastymi, faktura szorstka z gładką, a do tego światło skupione w pobliżu rozproszonego – wszystko to może wydawać się połączeniem szalonym i chaotycznym. Istnieje jednak artysta, który jest w stanie, na bazie wspomnianych różnic, zaprojektować harmonijne i przyjazne wnętrze.
Simone Micheli w przekonujący sposób łączy przeciwieństwa, bawiąc się przy tym formą, kolorystyką i materiałem. Dlatego też jego studio architektoniczne Simone Micheli Architectural Hero zostało wielokrotnie nagrodzone: Design Plus 2007, Comfort&Design 2008, Homes Overseas Award 2007. Simone Micheli projektuje dla najbardziej prestiżowych europejskich firm. Zajmuje się głównie architekturą, wystrojem wnętrz, aranżacjami wystaw oraz wzornictwem przemysłowym i grafiką. Nakręcono już o nim kilka filmów dokumentalnych, a magazyny artystyczne opublikowały na jego temat wiele artykułów.
SIMONE MICHELI ARCHITECTURAL STUDIO
Biuro architektoniczne artysty jest idealnym przykładem pomysłowego połączenia starego z nowym. Umieszczone w XV-wiecznych murach obiektu, który przez pewien czas funkcjonował jako poczta, charakteryzuje się przestronnością i bogactwem elementów pochodzących z poprzednich epok. Renowacja zakładała odnowę zastałej struktury i uzupełnienie jej nowoczesnym designem.
Bazą projektu była nawierzchnia z kostki brukowej i płyt kamiennych, drewniane oraz ceglane kolebkowe sklepienie, belki stropowe i ściany z cegieł. Architekt postanowił podzielić przestrzeń (400m²) i zrobić duże przeszklenia doświetlające przede wszystkim pracownię projektową. Na kolor dominujący wybrał biel, która nadaje wnętrzu wrażenie czystości i porządku. Dobrze odbija też światło, dzięki czemu pomieszczenie wydaje się optycznie większe.
Do biura prowadzi długi korytarz, którego ceglane ściany zostały pokryte bielą. Fragmentem wyróżniającym się jest ciągnący się przez całą długość pas przeszkleń wychodzących na ogród. W podobnym stylu utrzymany jest „salon powitalny”. Jego dominantę stanowi recepcja w kształcie cylindra, na którego powierzchni znajduje się laminowany, cyfrowy nadruk powiększonych liści sałaty. Intensywna zieleń obrazu kontrastuje z jasnym odcieniem ścian, kamienną podłogą i drewnianym sklepieniem.
Recepcja przyciąga uwagę, zaskakuje i bawi. Motyw warzyw i owoców przeniesionych na przedmioty pojawia się także w innych pomieszczeniach, stając się humorystycznym motywem przewodnim: w press office znajduje się szafka pokryta nadrukami cytryn, a w głównej pracowni stoły projektowe z motywem jabłek. Jednym z bardziej nastrojowych i ciekawych miejsc jest meeting room. Prowadzą do niego kamienne schody. Odnowione ceglane sklepienie wchodzi w dialog z nowoczesną, błyszczącą, białą podłogą, która współgra ze stołami utrzymanymi w podobnej stylistyce. Pozostałe meble to krzesła „OO” i fotel „Polyphemus” – oba projekty autorstwa Simone Micheli.
Całość charakteryzuje stała opozycja i dialog form, elementów i struktur. Odpowiednio dobrane, zróżnicowane oświetlenie akcentuje detale, uwydatnia miejsca szczególne, podkreśla różnice między zabytkowym a nowoczesnym. Simone Micheli dokonuje reinterpretacji starych materiałów. Często też wykorzystuje techniki scenograficzne do uzyskania efektu teatralnego.
Projekt ten z pewnością jest trójwymiarowym portretem mojej żony i mnie samego. Jest również architektonicznym manifestem, hymnem na rzecz prawdy, piękna, transparencji. Moim celem było wskrzeszenie historycznych, „archaicznych słów” zniszczonych przez wandalizm i bezsens. Starałem się stworzyć dialog złożony z dysonansów i asonansów; przerwanych połączeń pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i możliwą przyszłością. Chciałem także stworzyć pozytywną przestrzeń, w której będzie można projektować śniąc na jawie.
Simone Micheli
New Urban Face – permanent work-event
Projekt New Urban Face, choć niedawo ukończony, zdobył już wiele nagród, m.in.: International Media Prize 2009, US Award „Workplace: quality and innovation”, International Design Awards 2008. Międzynarodowe jury doceniło umiejętność definiowania i proponowania nowej koncepcji wystroju i charakteru biura, będącej alternatywą dla stereotypowych rozwiązań przestrzennych.
„New Urban Face” to nazwa projektu dla biura Informacji Turystycznej na Placu Duomo w Mediolanie. Głównym założeniem pomysłodawców było stworzenie miejsca pełniącego nie tylko funkcje ściśle informacyjne, ale też edukacyjne i rozrywkowe.
Biuro umieszczono w zabytkowym hotelu Diurno Cobianchi, zaprojektowanym w 1924 r. przez inżyniera z Bolonii Cleopatro Cobianchi. Zdecydowano się całkowicie zmienić wnętrze obiektu na rzecz nowoczesnej, uniwersalnej struktury. Jedynie część realizacji jest utrzymana w dawnym, tradycyjnym stylu – znajduje się tam punkt informacji. Nowa część składa się z serii pomieszczeń charakteryzujących się przestronnością i elastycznością. Podłoga w nich jest wykonana z żelaza i szkła. Ściany pokrywają lustra, na które nałożono dekoracyjny wzór wijących się linii oraz napisy informacyjne.
Elementem dzielącym przestrzeń są kolumny o organicznych kształtach. Niezwykle interesujące jest rozwiązanie iluminacyjne. Potężne lampy zawieszone w dwóch pasach ciągnących się przez wszystkie sale, zmieniają kolory. Uzupełnieniem wystroju są kosmiczne, błyszczące siedzenia i stoły. Dodatkowo na niektórych ścianach znajdują się monitory wyświetlające obrazy i filmy o Mediolanie i okolicach. Istnieje również możliwość zapoznania się z historią i zabytkami miasta, korzystając z prywatnego przewodnika w formacie audio, który można ściągnąć na telefon komórkowy. Nie brakuje też miejsca na wernisaże, koncerty i konferencje.
Biuro bowiem chce promować młodych, lokalnych twórców. Jak podkreślają pomysłodawcy, to miejsce będzie nową ikoną Mediolanu, gdzie turyści i mieszkańcy doświadczą kreatywności włoskich artystów, zapoznają się z innowacjami w zakresie technologii i będą czynnie uczestniczyć w różnorodnych wydarzeniach kulturalnych.
Warto zaznaczyć, że takim projektem Włosi wyraźnie zrywają z tradycyjnym podejściem do aranżacji wnętrz biur informacji i promocji miasta. Nie boją się wprowadzić odważnych rozwiązań w zabytkową oprawę. W świadomy sposób łączą architekturę, modę, design i kulturę, dzięki czemu biuro staje się świadectwem żywej, dynamicznie rozwijającej się i zmiennej rzeczywistości. Simone Micheli nazywa tę realizację „urban parkour”, bo według niego zachęca ona do wymiany pomysłów, myśli oraz informacji. Porównał ją również do struktury przeobrażającego się miasta:
Wyobrażam sobie miasto jako kartkę papieru zbierającą powoli teksty, historie i słowa pisane przez poszczególne indywidualności, co tworzy niespodziewaną scenerię, którą wypełniają kontrastujące głosy.
Nie da się ukryć, że Mediolan jest niezwykle barwną metropolią. Wyróżniają go liczne przedsięwzięcia z zakresu nauki, kultury, sportu i techniki oraz szeroki wachlarz usług. Odbiciem tego bogactwa możliwości jest biuro informacji turystycznej stworzone przez Simone Micheli.