|
Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Centrum Administracyjnego przy ul. Piłsudskiego w Rzeszowie - II m.
B2 Studio & Studio3Design
|
Ideą projektu było stworzenie przestrzeni publicznej (zewnętrznej i wewnętrznej) aspirującej do roli nowego „punktu krystalizującego" w tkance miasta i poprzez swoją formę architektoniczną i sposób funkcjonowania oddającą „ducha miasta" rozumianego zarówno jako jego teraźniejszą tożsamość jak i jako zespół cech i wartości, które Rzeszów zamierza osiągnąć i realizować i do których aspiruje.
Założono, że ideową kanwą dla osiągnięcia w/w celu będzie mieszanka rozwiązań tradycyjnych, klasycznych, wręcz archetypicznych (stanowiących pewnego rodzaju punkt oparcia) np. plac miejski, Wieża Ratuszowa, centralna przestrzeń budynku, oraz nowoczesnych i innowacyjnych w tym m.in. dynamiczna forma budynku (w tym szczególnie wieży), mocny nacisk na rozwiązania sprzyjające dialogowi i zachowaniom społecznym zarówno między pracownikami urzędu jak i między nimi a obywatelami (wiele „miejsc spotkań" i przestrzeni społecznych), a także w zakresie zastosowanych rozwiązań technicznych (m.in. zastosowanie kolektorów słonecznych, system wykorzystania wody deszczowej, pompy ciepła itp.)
Założono, że przyjęte rozwiązania wyrażać będą i wspomagać m.in. główne idee społeczeństwa obywatelskiego a więc otwartość, przejrzystość działania administracji, dialog społeczny ale także optymizm, aktywność itp.
SKŁAD ZESPOŁU:
arch. Józef Białasik
arch. Witold Bolek
arch. Wojciech Kutrzeba
arch. Magdalena Sławińska
arch. Rafał Krawczyk
arch. Tomasz Kaim
arch. Marlena Małkowicz
arch. Marzena Juruś
inż. Tomasz Pańczyk
arch. Mariusz Kiszka
Makieta: Pracownia modeli architektonicznych
Wizualizacje wnętrz: www.studio3design.pl
Projekt: www.b2studio.com.pl
Ilustracje - po kliknięciu otrzymasz powiększenie w nowym oknie przeglądarki
Pełen Opis:
I. OPIS PROJEKTU KONCEPCYJNEGO
1.IDEA PROJEKTU
Ideą projektu było stworzenie przestrzeni publicznej (zewnętrznej i wewnętrznej) aspirującej do roli nowego „punktu krystalizującego" w tkance miasta i poprzez swoją formę architektoniczną i sposób funkcjonowania oddającą „ducha miasta" rozumianego zarówno jako jego teraźniejszą tożsamość jak i jako zespół cech i wartości, które Rzeszów zamierza osiągnąć i realizować i do których aspiruje.
Założono, że ideową kanwą dla osiągnięcia w/w celu będzie mieszanka rozwiązań tradycyjnych, klasycznych, wręcz archetypicznych (stanowiących pewnego rodzaju punkt oparcia) np. plac miejski, Wieża Ratuszowa, centralna przestrzeń budynku, oraz nowoczesnych i innowacyjnych w tym m.in. dynamiczna forma budynku (w tym szczególnie wieży), mocny nacisk na rozwiązania sprzyjające dialogowi i zachowaniom społecznym zarówno między pracownikami urzędu jak i między nimi a obywatelami (wiele „miejsc spotkań" i przestrzeni społecznych), a także w zakresie zastosowanych rozwiązań technicznych (m.in. zastosowanie kolektorów słonecznych, system wykorzystania wody deszczowej, pompy ciepła itp.)
Założono, że przyjęte rozwiązania wyrażać będą i wspomagać m.in. główne idee społeczeństwa obywatelskiego a więc otwartość, przejrzystość działania administracji, dialog społeczny ale także optymizm, aktywność itp.
2.OPIS ROZWIĄZAŃ PROJEKTOWYCH
2.1. Opis rozwiązań urbanistycznych
Przedmiotowa działka przeznaczona pod planowaną inwestycję znajduje się w północno - zachodniej części centrum miasta, w środku zarysowującego się wyraźnie zespołu urbanistycznego (prostokąta o wymiarach ~ 300 x 100 m widać to wyraźnie na zdjęciach lotniczych) zdefiniowanego od strony północno-zachodniej budynkiem szkoły
a od strony południowo-wschodniej budynkiem Urzędu Marszałkowskiego.
Teren przeznaczony pod zabudowę jest w zasadzie płaski.
Z pewnością zaletą przyjętej lokalizacji jest regularny kształt działki, relatywnie niewielka odległość od ścisłego centrum miasta (i dobre z nim powiązania komunikacyjne) i sąsiedztwo innych ważnych budynków publicznych (Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki).
Wadą przyjętej lokalizacji szczególnie w kontekście planowanej funkcji Centrum Administracyjnego jest jej stosunkowo (ze względu na usytuowanie już istniejących budynków) słaba widoczność z dalszych perspektyw, która jeszcze ulegnie pogorszeniu po wybudowaniu obiektów po północnej stronie przedmiotowej lokalizacji
-
Kompozycja urbanistyczna
Wobec powyższego uznano, że jedną z cech nowej zabudowy musi być jej „wyjście na zewnątrz", zasygnalizowanie swojej obecności w skali urbanistycznej.
Jednocześnie, (m.in. ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo ruchliwej arterii komunikacyjnej) zgodnie z resztą z założeniem zawartym w warunkach konkursu, założono konieczność powstania przed budynkiem, de facto, Ratusza, Placu Miejskiego.
Tę pozorną sprzeczność rozwiązano w ten sposób że projektowany budynek stanowi dwie pierzeje nowego placu (północno-zachodnią i południowo-zachodnią), definiując go jednoznacznie (szczególnie w kontekście istniejącego budynku Urzędu Marszałkowskiego) przy czym główna bryła i większość programu zlokalizowana jest w południowo-zachodniej części działki, natomiast pierzeja północno-zachodnia zwieńczona jest od strony ul. Piłsudskiego wieżą, najwyższym kulminacyjnym punktem Ratusza wystającym, także w planie, nieznacznie poza istniejącą linię zabudowy i górującym wysokościowo nad otaczającą zabudową.
Dzięki takiemu uformowaniu zabudowy osiągnięto maksymalnie możliwe rozmiary Placu Miejskiego i jego geometryczną jasną definicję z jednej strony a także jednoznaczne i czytelne zaznaczenie istnienia nowego zespołu administracyjnego w skali urbanistycznej.
-
Bryłę budynku skomponowano w ten sposób aby w maksymalnie „zwartej" formie zmieścić zadany program funkcjonalny przy zachowaniu zasad o których mowa wyżej a także przy zachowaniu zasady stworzenia centralnej przestrzeni wewnętrznej oraz nawiązania wysokością głównej bryły budynku do wysokości sąsiedniej, istniejącej zabudowy tj. attyki wyższej części budynku Urzędu Marszałkowskiego oraz kalenicy szkoły. Pozostała część projektowanego budynku Centrum Administracyjnego realizowana jest w oparciu o kondygnacje narastająco rosnące w kierunku punktu kulminacyjnego wieży ale zawsze cofnięte w stosunku do bryły głównej.
-
Plac Miejski rozwiązano w formie nowoczesnej przestrzeni publicznej wyposażonej w ławki, fontanny i oświetlenie (także iluminację), której „żywotność" ma zapewnić także program nowego budynku Centrum Administracyjnego wyposażonego w funkcje niezależne a to między innymi usługi (bank), restauracja i kawiarnia a także Expo (sala wystawowa - galeria promocji miasta) czynne poza godzinami pracy urzędu.
-
Komunikacja
Dojazd do nowoprojektowanego budynku zapewni istniejąca droga wewnętrzna dostępna od strony ul. Piłsudskiego (także po przebudowie i dodaniu kolejnego pasa jezdnego po włączeniu dodatkowego dojazdu od strony dworca PKS)
Miejsca postojowe zostały rozwiązane w oparciu o dwupoziomowy garaż podziemny.
Zakłada się udostępnienie części miejsc postojowych na poziomie -1 publicznie.
Na powierzchni w południowej części Placu zlokalizowano kilka miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych oraz postój taksówek.
Wjazd do garażu podziemnego zlokalizowano od strony południowej w miejscu wskazanym przez organizatorów konkursu jako część terenu opracowania a znajdującego się na miejscu obecnie istniejących garaży. Zakłada się wyburzenie w/w garaży jako elementu zupełnie obcego, nie pasującego do istniejącego i planowanego zagospodarowania a także w jego realizacji przeszkadzającego.
Licząc się jednak z możliwością ewentualnych trudności (mamy nadzieję, że jeśli już to tylko czasowych) w realizacji w/w rozbiórki, na rysunkach wskazano inne alternatywne usytuowanie wjazdu do garażu podziemnego.
Dojazd gospodarczy (dostawy) do budynku zlokalizowano od strony południowo-zachodniej w oparciu o istniejącą, poszerzoną drogę wewnętrzną (obecnie ciąg pieszo-jezdny).
2.2. Opis rozwiązań architektonicznych
-
Rozwiązania architektoniczne budynku oprócz wyżej wymienionych uwarunkowań urbanistycznych podporządkowane zostały zasadzie otwartości i przejrzystości zarówno w sensie fizycznym (orientacja w przestrzeni, dostępność) jak i na płaszczyźnie wartości ( współuczestnictwo) a ponadto (o czym mowa dalej) służyć mają ułatwianiu spotkań i dialogowi a także stwarzać nowoczesne środowisko pracy.
-
Główna bryła budynku „zorganizowana" została wokół wewnętrznego patio (nakrytego szklanym dachem powyżej 5-tej kondygnacji). Nawiązuje ona wysokością (20m) do istniejących budynków sąsiednich szkoły (wysokość kalenicy dachu) oraz Urzędu Marszałkowskiego (wysokość jego części frontowej) po czym począwszy od narożnika północno-zachodniego stopniowo narasta aż do osiągnięcia poziomu kawiarni (2 kondygnacje wyżej) w północno-wschodniej części obiektu i dalej wspina się ku szczytowi wieży zakończonej tarasem widokowym na poziomie + 45 m.
-
Centralna przestrzeń wewnętrzna (patio) ma za zadanie zapewnienie łatwej orientacji w strukturze budynku a także stworzenie wrażenia dostępności. Rzeczywista, fizyczna dostępność (wobec konieczności wymknięcia głównej „urzędniczej" części budynku wyznaczonej w warunkach konkursu) również związana jest z patio. Część budynku dostępna dla ogółu obywateli znajduje się w patio, (czy używając innej nomenklatury przy patio) zaczynając od poziomu parteru niemal w całości dostępnego. Na pozostałych kondygnacjach funkcje dostępne zlokalizowano w części północno wschodniej (w części budynku od strony placu) przy głównym węźle komunikacji pionowej.
-
Szczególną rolę nadano jeszcze oprócz kondygnacji parteru, najbardziej otwartej mieszczącej centrum obsługi mieszkańców, kondygnacji 1 piętra mieszczącej między innymi salę obrad Rady Miasta (z balkonem dla widzów na kondygnacji +2) umieszczoną nad wejściem głównym i otwartą (szklana ściana) w kierunku zewnętrznym mającą stanowić ucieleśnienie zasady współuczestnictwa obywateli oraz działania „przy otwartej kurtynie".
-
Kolejną, jedną z podstawowych zasad kształtujących budynek jest zasada kształtowania elewacji zewnętrznych. Przyjęto, że z jednej strony budynek musi mieć jednolity charakter z drugiej jednak front budynku (od strony Placu Miejskiego) musi się wyróżniać. Tę pozorna sprzeczność rozwiązano poprzez zastosowanie koloru (różnych odcieni zieleni) i różnego typu i szerokości elewacyjnych pasów pionowych jako motywu ujednolicającego budynek a faktury w/w elementów jako wyróżnika między częścią frontową i pozostałymi częściami fasad zewnętrznych. Od strony frontowej zastosowano gładką, szklaną fasadę z zastosowaniem kolorowego szkła (na drugiej części fasady nadruku na szkle) w pasach pionowych natomiast na pozostałych fasadach zastosowano różnej szerokości na przemian pasy szklane i pasy okładziny z miedzianej patynowanej (w naturalnym kolorze) blachy perforowanej, w górnych kondygnacjach przyjmującej formę wąskich lameli pełniących też rolę brise-soleil'a. Ważnym powodem przyjęcia takiego rozwiązania były też względy ekonomiczne i techniczne (związane z fizyką budowli) oraz związane z ekspozycją (nasłonecznienie) większości z nich. W fasadach, poza frontowymi, zastosowano znacząco mniej przeszkleń.
-
Cała bryła budynku została skomponowana w ten sposób aby połączyć w jedno stabilność, ponadczasowość reprezentowaną przez główną prostopadłościenną masę obiektu z dynamizmem i energią (aktywnością) reprezentowanymi przez rozpoczętą w narożniku północno-zachodnim „nieregularność" górnej partii budynku pnącą się do zwieńczenia w postaci wybijającej się w górę „wieży" po drodze rozwarstwiającej fasadę frontową w najbardziej formalnie i funkcjonowanie w ważnych partiach (wejście główne). Wieża symbolizuje optymizm, wolność, otwartość ale także nawiązuje do archetypu wieży ratuszowej a jej forma , podobnie jak i forma „nieregularności" o której mowa wyżej kojarzy się także (last but not least) z kształtami znanymi z lotnictwa z którym kojarzony jest Rzeszów.
2.3. Opis rozwiązań funkcjonalnych
-
Rozmieszczenie funkcji w budynku a także ich ukształtowanie podporządkowane zostało kilku podstawowym zasadom (o których częściowo była mowa wyżej):
- Stworzenie „miejsca spotkania" (dialogu) obywatela z pracownikami urzędu (ze służbą publiczną) wyrażającego się w łatwej dostępności do wszystkich niezbędnych obywatelowi funkcji budynku (w tym też łatwej orientacji w przestrzeni) ze szczególnym uwzględnieniem sali Rady Miasta i sal konferencyjnych w których np. odbywać się będą posiedzenia Komisji Rady itp. Rozmieszczenie i dostępność tych pomieszczeń zachęcać mają współobywateli do współuczestnictwa w życiu miasta.
- Stworzenie przyjaznego środowiska pracy dla pracowników urzędu wyrażającego się między innymi wprowadzeniem do budynku elementów zieleni (w formie „wiszących ogrodów" - wnęk w bryle budynku z urządzoną zielenią wokół których rozlokowano biura), która wraz z zielenią istniejącą wciągniętą w kompozycję budynku zapewnia kontakt z zielenią niemal wszystkim pomieszczeniom pracy w budynku (za wyjątkiem tych, które otwierają się w kierunku Placu Miejskiego). Ponadto w ramach tej zasady do „programu obowiązkowego" zawartego w warunkach konkursu dodano program dodatkowy, który składa się w głównej mierze z pomieszczeń spotkań (typu salki konferencyjne) a także dodatkowe pomieszczenia pomocnicze (w tym pomieszczenia socjalne i archiwa podręczne)
- Stworzenie, funkcjonalnie, budynku „żyjącego" w cyklu dobowym, dłużej niż w godzinach pracy urzędu. W ramach tej zasady wprowadzono do budynku funkcje dodatkowe, wzbogacające program „urzędowy" a działające poza godzinami pracy Centrum Administracyjnego. Są to głównie funkcje znajdujące się w parterze w pierzei Placu: restauracja, bank (lub inna funkcja usługowa), expo (sala wystawowa - galeria promocji miasta). Dodatkowo wprowadzono samodzielne funkcje na najwyższych kondygnacjach: kawiarnię z szerokim widokiem w kierunku centrum miasta, z tarasem widokowym oraz platformą widokową na samym szczycie „wieży ratuszowej" (niczym nie zakłócony panoramiczny widok na miasto)
-
Program budynku rozlokowano w następujący sposób:
- W dwóch kondygnacjach podziemnych - parking podziemny oraz archiwa, pomieszczenia techniczne, a także ukrycie typu B
- Na parterze: recepcja (informacja), centrum obsługi mieszkanca, funkcje związane z kontaktami urzędu na zewnątrz (np. kurierzy) oraz niewielka część pomieszczeń biurowych a także funkcje uzupełniające (expo, bank, itp.). Dostępność, za wyjątkiem niektórych pomieszczeń biurowych, prawie pełna.
- Na kondygnacji pierwszego piętra (+4,80); sala Rady Miasta oraz sale konferencyjne, w tym sale na 100 i 200 osób (z możliwością połączenia w jedną dużą salę) z możliwością niezależnego funkcjonowania, jako centrum konferencyjne, poza godzinami pracy Urzędu. Poza tym wydziały urzędu (szczegóły w opisach na rysunkach rzutów). Dostępność: pełna do części konferencyjnej oraz sekretariatów kierowników wydziałów.
- Na pozostałych kondygnacjach pomieszczenia biurowe poszczególnych wydziałów urzędu (szczegóły wg opisu na rysunkach rzutów) Przy zachowaniu zasady, że część biur zlokalizowana przy głównym pionie komunikacyjnym, w północno-wschodniej części budynku między patio a Placem, mieszcząca gabinety kierowników i dyrektorów wraz z sekretariatami oraz gabinety samodzielnych urzędników dostępna jest dla mieszkańców.
- Na ostatniej kondygnacji kawiarnia (dostępna niezależnym wejściem z Placu ale także, przy zachowaniu kontroli dostępu, z wnętrza urzędu) a wyżej na szczycie wieży platforma widokowa.
3.TECHNICZNE WYKONANIE BUDYNKU
3.1. Rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe
-
Podstawową konstrukcję nośną budynku stanowi szkielet żelbetowy, monolityczny w układzie płytowo-słupowym. Zasadnicza struktura budynku oparta została na module 8,1m x 8,1 m (za wyjątkiem miejscowych nieregularności wynikających z kształtu budynku) jako maksymalnie „przyjaznym" dla funkcji biurowej (możliwość podziału na 3 pokoje „jednotraktowe" - biurko, przestrzeń, szafa - o standardowym wyposażeniu). Pełna możliwość zmian w aranżacji funkcji biurowej budynku.
Sztywność przestrzenną zapewniają żelbetowe obudowy pionów komunikacji pionowej oraz żelbetowe ściany poprzeczne. W części frontowej budynku (od strony Placu), ze względu na konieczność pokonania w niektórych miejscach wsporników o wysięgu 3÷ 4 m konstrukcja presprężona.
Nad dużymi salami konferencyjnymi (ze względu rozpiętość) strop kasetonowy.
-
Fasady od strony Placu szklane w konstrukcji aluminiowej: z profilami „ukrytymi" od strony wewnętrznej z zastosowaniem w fasadzie północno-wschodniej wstawek z kolorowego szkła a w fasadzie południowo-wschodniej (ze względu na gęstość pasów) kolorowego nadruku.
Pozostałe fasady z zastosowaniem na przemian pasów przeszklenia, w systemie okiennym z profilami ukrytymi pod okładziną pasów „pełnych" z perforowanej, patynowanej blachy miedzianej.
Na wyższych kondygnacjach fasada szklana w konstrukcji aluminiowej (tradycyjna) z zastosowaniem, w formie pionowych lameli z blachy miedzianej j.w.
3.2. Standard wykończenia wnętrza budynku
-
Ze względu na możliwe przekształcania funkcji budynku w jego części biurowej zastosowano ścianki systemowe, przestawne z naświetlami z wykończeniem drewnopodobnym (alternatywnie w częściach mniej narażonych na zmiany aranżacji ścianki gipsowo- kartonowe).
-
Część ścianek od strony patio całoszklana dla podkreślenia przestrzenności otwartości budynku.
-
Posadzki:
W parterze posadzka kamienna (granit) identyczna z posadzką na Placu Miejskim, dla podkreślenia przenikania obu przestrzeni i otwartości budynku.
Na pozostałych kondygnacjach w części biurowej i konferencyjnej wykładzina dywanowa.
W części pomieszczeń biurowych (do ustalenia z Inwestorem) podłoga podniesiona.
-
W całości budynku sufity podwieszane
3.3. Instalacje
-
Wychodząc z założenia, że budynek Urzędu Miasta jest pewnego rodzaju obiektem wzorcowym będącym przykładem dla innych, postanowiono wyposażyć budynek w kilka innowacyjnych elementów instalacyjnych o charakterze ekologicznym związanych z szeroko pojętą oszczędnością energii.
Schemat w/w elementów przedstawiono poniżej.
-
Przewiduje się zastosowanie następujących instalacji wewnętrznych w budynku:
instalacje sanitarne:
instalacja wodociągowa (dla spłukiwania toalet, pisuarów oraz zasilania fontann na Placu przewiduje się alternatywną instalację zasilania wodą deszczową ze zbiornika w podziemnej części budynku)
instalacja wodociągowa - p-pożarowa
instalacja kanalizacji sanitarnej
instalacja kanalizacji deszczowej (ze zbiornikiem o którym mowa wyżej)
instalacja CO wraz z węzłem cieplnym
instalacja chłodnicza
instalacja wentylacji i klimatyzacji
instalacje elektryczne
stacja trafo wewnętrzna
instalacje elektryczne: gniazd wtykowych, oświetlenia piorunochronna, uziemienia i połączeń wyrównawczych itd.
Instalacje teletechniczne: systemy ochrony p-poż, instalacja antenowa, CATV, okablowanie strukturalne, system zarządzania budynkiem BMS, systemy nagłośnienia w salach konferencyjnych.
|
|
|