Akron Art Museum w stanie Ohio jest pierwszym w USA budynkiem użyteczności publicznej zaprojektowanym przez międzynarodowe biuro projektowe. Aby sprostać ciągle rosnącemu zainteresowaniu ekspozycją i programem muzeum, w 2001 roku ogłoszono konkurs na rozbudowę gmachu. Zwycięzcą została światowej sławy pracownia architektoniczna Coop Himmelb(l)au z Austrii.
Innowacyjna inżynieria umożliwiła stworzenie konstrukcji, która jest nie tylko wysoce funkcjonalna i energooszczędna, lecz także efektowna wizualnie. Dzięki projektantom z Coop Himmelb(l)au miasto Akron zyskało nowy, ,rozpoznawalny symbol. Projekt umiejętnie połączył już istniejący, renesansowy gmach z roku 1899 o powierzchni 21 000 m2 z nowym, trzy razy bardziej rozległym powierzchniowo obiektem. Rozbudowa wpłynęła na zwiększenie możliwości prezentacji specjalnych wystaw oraz rzadkich, dotąd prawie nie eksponowanych dzieł z kolekcji muzeum.
Nowy budynek o nazwie The Knight Building składa się z trzech różnych elementów architektonicznych. Pierwszy z nich to „kryształ” - 3-piętrowe szklane lobby obejmujące główne wejście, salę wykładową, księgarnię, bibliotekę i kawiarnię. Kolejnym elementem jest galeria w kształcie pudła, czyli rozległy obszar wystawowy (7300m2 przeznaczone na wystawy czasowe oraz 13 000m2 pod stałą ekspozycję). Ostatni składnik stanowi „dach – chmura” - długa stalowa armatura osłaniająca stary i nowy budynek, a także przylegającą do gmachu ulicę. Lobby oraz plac w najbliższej okolicy muzeum tworzą nowe centrum życia publicznego miasta Akron.
Don Plusquellic, burmistrz Akron, nie ukrywa dumy z nowego gmachu muzeum, zapewniając, że idealnie oddaje on innowacyjny duch miasta i reprezentuje nowe, ekscytujące możliwości kulturalnego i ekonomicznego wzrostu. Wolf D. Prix, jeden z założycieli austriackiej pracowni, twierdzi, że Akron Art Museum jest projektem obiektu użyteczności publicznej przyszłości. Jednym z priorytetów architekta było oddanie efektu kultywowania przeszłości i wcielenia ją w teraźniejszość, nie zaś całkowitego jej unicestwienia. Architektura została wykorzystana do stworzenia miejsca publicznego mogącego być jednocześnie prywatnym zakątkiem, gdzie można się oddać refleksji na temat sztuki. Założyciel Coop Himmelb(l)au zdradza także, że największym marzeniem projektanta jest pozbycie się grawitacji. Patrząc na bryłę ukończonego w roku 2007 gmachu, można pokusić się o stwierdzenie, że przynajmniej częściowo udało mu się zrealizować to pragnienie.
Artykuł dzięki uprzejmości Studio3Design